30 okt 2015 06:01

30 okt 2015 06:01

Hur tänker trafikplanerarna?

TRAFIKEN

I SLA 28/10 finns en artikel om trafiksituationen i Skövde. Trafiken blir ju sämre ju fler som flyttar hit, (både invånare och butiker).

Man kan verkligen ställa sig frågan hur Skövde kommun tänker när de planerar vägarna – förstår ansvariga personer hur det ser ut i verkligheten eller sitter de och ritar vägar i ett datorprogram och tycker att allt ser bra ut, när de skriver ut resultatet?

Först ut i dålig vägplanering var ju korsningen Coop/Elins esplanad, därefter vägplaneringen mellan Stallsiken och till tidigare nämnda korsning, och nu senast vägen till Jula-huset, som har en totalt idiotisk trafikplanering. Dessutom är det ju långa köer på de båda genomfartslederna (Vadsboleden och Östra leden), särskilt när alla skall hem från sina arbeten.

Så när jag läste i SLA att kommunen planerar för stora bilparkeringar utanför stadsgränsen, för att bilisterna skall parkera där och ta bussen in till Skövde därifrån, kan man ju börja fundera över trafikplanerarnas kompetens!

Kommunen vill ju att ”alla” ska komma till Skövde och de stora handelsområdena, men om dessa personer ska åka buss de sista kilometrarna in till Skövde, hur mycket varor kommer de då kunna få med sig på bussen tillbaka till sina bilar?

Eller är huvudsyftet med dessa parkeringsplatser/busstransporter enbart för arbetspendling in till Skövde?

Det är ju redan idag dyrt att åka buss, så första tipset till Skövde kommun för sådana här ”busslinjer” är att dessa bussresor skall vara gratis för alla.

Det kanske är dags för Skövdes trafikplanerare att själva ge sig ut i rusningstrafik för att känna på hur det är att sitta i köer varenda arbetsdag, och som till största delen beror på dålig trafikplanering från början! Alla har inte flextid, utan måste sluta samtidigt som alla andra. Och snart närmar sig julhandeln och då kommer ju trafikkaoset bli ännu värre, (är ju knappast någon överraskning, eftersom det varit så ända sedan Maxi etablerades på Norrmalm).

Jag rekommenderar Skövdes trafikplanerare att ta hjälp av någon som kan det här med en fungerande infrastruktur för alla sorters trafikanter och som tillgodoser både de boendes och handlarnas intressen. Det är ju en utopi om trafikplanerarna tror att allt löses med att ”få fler att åka buss”...

Handla/bo i Skövde = bilköer

I SLA 28/10 finns en artikel om trafiksituationen i Skövde. Trafiken blir ju sämre ju fler som flyttar hit, (både invånare och butiker).

Man kan verkligen ställa sig frågan hur Skövde kommun tänker när de planerar vägarna – förstår ansvariga personer hur det ser ut i verkligheten eller sitter de och ritar vägar i ett datorprogram och tycker att allt ser bra ut, när de skriver ut resultatet?

Först ut i dålig vägplanering var ju korsningen Coop/Elins esplanad, därefter vägplaneringen mellan Stallsiken och till tidigare nämnda korsning, och nu senast vägen till Jula-huset, som har en totalt idiotisk trafikplanering. Dessutom är det ju långa köer på de båda genomfartslederna (Vadsboleden och Östra leden), särskilt när alla skall hem från sina arbeten.

Så när jag läste i SLA att kommunen planerar för stora bilparkeringar utanför stadsgränsen, för att bilisterna skall parkera där och ta bussen in till Skövde därifrån, kan man ju börja fundera över trafikplanerarnas kompetens!

Kommunen vill ju att ”alla” ska komma till Skövde och de stora handelsområdena, men om dessa personer ska åka buss de sista kilometrarna in till Skövde, hur mycket varor kommer de då kunna få med sig på bussen tillbaka till sina bilar?

Eller är huvudsyftet med dessa parkeringsplatser/busstransporter enbart för arbetspendling in till Skövde?

Det är ju redan idag dyrt att åka buss, så första tipset till Skövde kommun för sådana här ”busslinjer” är att dessa bussresor skall vara gratis för alla.

Det kanske är dags för Skövdes trafikplanerare att själva ge sig ut i rusningstrafik för att känna på hur det är att sitta i köer varenda arbetsdag, och som till största delen beror på dålig trafikplanering från början! Alla har inte flextid, utan måste sluta samtidigt som alla andra. Och snart närmar sig julhandeln och då kommer ju trafikkaoset bli ännu värre, (är ju knappast någon överraskning, eftersom det varit så ända sedan Maxi etablerades på Norrmalm).

Jag rekommenderar Skövdes trafikplanerare att ta hjälp av någon som kan det här med en fungerande infrastruktur för alla sorters trafikanter och som tillgodoser både de boendes och handlarnas intressen. Det är ju en utopi om trafikplanerarna tror att allt löses med att ”få fler att åka buss”...

Handla/bo i Skövde = bilköer

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.