11 dec 2015 17:04

11 dec 2015 17:04

De flesta vill behålla rut

RUT-AVDRAGET

  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Sju av tio svenskar vill behålla eller utöka rutavdraget, enligt en ny undersökning som Sifo gjort åt serviceföretaget Hemfrid. 63 procent vill behålla avdraget som det ser ut i dag, med möjlighet att dra av upp till 50 000 kronor om året för hushållsnära tjänster. När Sifo ställde samma fråga i maj 2014 var siffran 53 procent. Stödet har alltså ökat markant – och andelen som vill slopa avdraget har rasat från 18 till sju procent.

Regeringen går med andra ord i otakt med väljarna när den planerar att sänka taket till 25 000 kronor vid årsskiftet. Bara var åttonde tillfrågad ställer sig bakom det. Även bland Socialdemokraternas egna väljare vill en majoritet behålla rutavdraget på dagens nivå.

Samtidigt har regeringen kommit överens med Allianspartierna om att rut ska omfatta fler tjänster, som en del i den uppgörelse som nyligen slöts för att stärka nyanländas etablering. Politiker från höger till vänster är alltså överens om att rutavdraget är ett bra verktyg för att skapa jobb. Att samtidigt sänka taket är en motsägelsefull politik.

Vi vet att rutavdraget skapar jobb för dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Nästan varannan anställd i rutbranschen är född utanför Sverige och var fjärde är yngre än 26 år.

Få svenskar som köper hushållsnära tjänster drar av så mycket att de skulle beröras av sänkningen, men de negativa signalerna riskerar ändå att få förödande effekter. Dels tvekar många inför att börja ta hjälp som de kanske snart måste avstå ifrån, dels skrämmer osäkerheten bort företagare från branschen. Var tredje företagare i branschen befarar att de behöver säga upp personal om rutavdraget sänks, enligt en ny enkät från ekonomiföretaget Visma.

Regeringen har lovat att Sverige ska ha den lägsta arbetslösheten i hela EU redan 2020. Då har vi inte råd att stjälpa branscher där flest nya jobb skapas. Nu är det hög tid för regeringen att ändra kurs och låta rutavdraget fortsätta skapa jobb och bidra till integration i Västra Götaland.

Monica Lindstedt

grundare och styrelseordförande, Hemfrid

Ulf Lindberg

näringspolitisk chef, Almega

Sju av tio svenskar vill behålla eller utöka rutavdraget, enligt en ny undersökning som Sifo gjort åt serviceföretaget Hemfrid. 63 procent vill behålla avdraget som det ser ut i dag, med möjlighet att dra av upp till 50 000 kronor om året för hushållsnära tjänster. När Sifo ställde samma fråga i maj 2014 var siffran 53 procent. Stödet har alltså ökat markant – och andelen som vill slopa avdraget har rasat från 18 till sju procent.

Regeringen går med andra ord i otakt med väljarna när den planerar att sänka taket till 25 000 kronor vid årsskiftet. Bara var åttonde tillfrågad ställer sig bakom det. Även bland Socialdemokraternas egna väljare vill en majoritet behålla rutavdraget på dagens nivå.

Samtidigt har regeringen kommit överens med Allianspartierna om att rut ska omfatta fler tjänster, som en del i den uppgörelse som nyligen slöts för att stärka nyanländas etablering. Politiker från höger till vänster är alltså överens om att rutavdraget är ett bra verktyg för att skapa jobb. Att samtidigt sänka taket är en motsägelsefull politik.

Vi vet att rutavdraget skapar jobb för dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Nästan varannan anställd i rutbranschen är född utanför Sverige och var fjärde är yngre än 26 år.

Få svenskar som köper hushållsnära tjänster drar av så mycket att de skulle beröras av sänkningen, men de negativa signalerna riskerar ändå att få förödande effekter. Dels tvekar många inför att börja ta hjälp som de kanske snart måste avstå ifrån, dels skrämmer osäkerheten bort företagare från branschen. Var tredje företagare i branschen befarar att de behöver säga upp personal om rutavdraget sänks, enligt en ny enkät från ekonomiföretaget Visma.

Regeringen har lovat att Sverige ska ha den lägsta arbetslösheten i hela EU redan 2020. Då har vi inte råd att stjälpa branscher där flest nya jobb skapas. Nu är det hög tid för regeringen att ändra kurs och låta rutavdraget fortsätta skapa jobb och bidra till integration i Västra Götaland.

Monica Lindstedt

grundare och styrelseordförande, Hemfrid

Ulf Lindberg

näringspolitisk chef, Almega

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.