23 dec 2015 06:00

23 dec 2015 06:00

Bluffakturor måste prioriteras

Debatt:

Polisen får varje dag in hundratals anmälningar från småföretagare om bluffakturor eller andra bedrägerier. I juletider brukar det inte bara vara bråda tider för tomten, utan även för blufföretag. Fram till oktober 2015 hade fakturabedrägerierna ökat med drygt 11 procent jämfört med samma period föregående år. Det är allvarligt och Företagarna vill se ett krafttag mot bluffakturorna.

Hur mycket bedrägeriverksamheten i Sverige omsätter finns det inga siffror på men polisen själva brukar tala om upp till flera miljarder kronor årligen. Det är pengar som istället för att gå till vår välfärd hamnar i fickan hos kriminella personer. Därför är bluffakturor inte bara något som drabbar enskilda företagare utan även samhället i stort i form av bland annat förlorade skatteintäkter.

Bedragarna är uppfinningsrika och ofta lägger de kraven på sådana nivåer att det till en början känns lättare att betala dem än att dra ärendet vidare och anmäla till polisen. Men att råka skriva på en bluffaktura kan bli en mardröm för företagare, risken är att kraven fortsätter att komma och bli allt dyrare.

Har en företagare väl skrivit på fakturan och sedan inser bluffen, kan det vara svårt att ta sig ur avtalet. Att hamna hos inkassobolag eller, ännu värre, hos Kronofogden eller i domstol är varje företagares mardröm. Många väljer därför att betala fakturan. Men företagaren betalar då alltså för något denne inte beställt och göder därmed den grovt organiserade brottsligheten.

De företagare som bestrider fakturan och gör en polisanmälan möts ofta av en polismyndighet som inte har tid eller resurser att utreda brottet. Tyvärr får företagaren ofta beskedet att ärendet har lagts ner.

För att komma tillrätta med problemet ser därför Företagarna att ärenden som innefattar bedrägerier och bluffakturor måste prioriteras och utredas grundligt. Det är också viktigt att brottsrubriceringen grovt fordringsbedrägeri införs. På så sätt skulle polisen slippa att förhöra till exempel 1 200 företagare som utsatts för bedrägeri av samma person. Istället skulle det räcka att förhöra några få och resten av brottsoffren skulle kunna ingå som en bilaga. Det skulle spara mycket tid och resurser för polisen och bespara småföretagaren ekonomisk och känslomässig skada.

Mikael Erlandson

tf regionchef Företagarna Västra Götaland

Bengt Ohlsson

ordförande Företagarna Skövde-Tibro

Polisen får varje dag in hundratals anmälningar från småföretagare om bluffakturor eller andra bedrägerier. I juletider brukar det inte bara vara bråda tider för tomten, utan även för blufföretag. Fram till oktober 2015 hade fakturabedrägerierna ökat med drygt 11 procent jämfört med samma period föregående år. Det är allvarligt och Företagarna vill se ett krafttag mot bluffakturorna.

Hur mycket bedrägeriverksamheten i Sverige omsätter finns det inga siffror på men polisen själva brukar tala om upp till flera miljarder kronor årligen. Det är pengar som istället för att gå till vår välfärd hamnar i fickan hos kriminella personer. Därför är bluffakturor inte bara något som drabbar enskilda företagare utan även samhället i stort i form av bland annat förlorade skatteintäkter.

Bedragarna är uppfinningsrika och ofta lägger de kraven på sådana nivåer att det till en början känns lättare att betala dem än att dra ärendet vidare och anmäla till polisen. Men att råka skriva på en bluffaktura kan bli en mardröm för företagare, risken är att kraven fortsätter att komma och bli allt dyrare.

Har en företagare väl skrivit på fakturan och sedan inser bluffen, kan det vara svårt att ta sig ur avtalet. Att hamna hos inkassobolag eller, ännu värre, hos Kronofogden eller i domstol är varje företagares mardröm. Många väljer därför att betala fakturan. Men företagaren betalar då alltså för något denne inte beställt och göder därmed den grovt organiserade brottsligheten.

De företagare som bestrider fakturan och gör en polisanmälan möts ofta av en polismyndighet som inte har tid eller resurser att utreda brottet. Tyvärr får företagaren ofta beskedet att ärendet har lagts ner.

För att komma tillrätta med problemet ser därför Företagarna att ärenden som innefattar bedrägerier och bluffakturor måste prioriteras och utredas grundligt. Det är också viktigt att brottsrubriceringen grovt fordringsbedrägeri införs. På så sätt skulle polisen slippa att förhöra till exempel 1 200 företagare som utsatts för bedrägeri av samma person. Istället skulle det räcka att förhöra några få och resten av brottsoffren skulle kunna ingå som en bilaga. Det skulle spara mycket tid och resurser för polisen och bespara småföretagaren ekonomisk och känslomässig skada.

Mikael Erlandson

tf regionchef Företagarna Västra Götaland

Bengt Ohlsson

ordförande Företagarna Skövde-Tibro

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.