23 jan 2016 06:00

23 jan 2016 06:00

Säljaren lurade oss

NÄTHANDEL

Servis. Vi hade letat på andrahandsmarknaden länge och väl. Både i fysiska butiker och på nätet som idag är ett utmärkt sätt att köpa och sälja på. Eller var, kanske, för egen del. Vad vi så länge sökt var kompletterande delar till makens ärvda matservis. Den betingar inget högre värde på marknaden utan har för oss ett stort affektionsvärde som vid högtidliga tillfällen påminner om kära mormor Dagny.

Så en dag fann jag vad vi sökt så länge. Delar till den gamla Rörstrandsservisen Caprice. På Blocket och i Skövde dessutom. Inte så långt från vårt hem utanför Göteborg. Jag fick kontakt med säljaren via mejl och maken for dit. Emballaget var medtaget men säljaren hade varit vänlig och redan packat allt väldigt väl och snyggt så varför packa upp och kontrollera? Säljaren hade ju haft foto i annonsen och intygat att allt stod rätt till. För man ska väl kunna lite på människor, eller? Bilskojare är ju vida känt att det funnits men porslinsskojare?

Väl hemma packade jag upp allt och blev mycket ledsen när jag märker att det är olika sorters servisdelar. Inte bara Caprice. Ringer upp säljaren som precis hinner säga att det är köparens plikt att kontrollera varan, innan han slänger på luren i örat på mig. Jo visst, men det är ju helt uppenbart att han lurat oss, varför annars packa ner allt så prydligt i en låda med de felaktiga delarna underst?

Försökte länge få kontakt med säljaren för ett återköp men utan resultat. Blocket var vänliga och gjorde vad de kunde och det resulterade i en polisanmälan. I väntan på den utredningen kanske säljaren i Skövde har fått sitt förnuft tillbaka och låter köpet återgå. För visst vill vi ju kunna lita på våra medmänniskor? SLA vet hur vi kan nås. Ärlighet varar längst som bekant.

Viktoria G

Så en dag fann jag vad vi sökt så länge. Delar till den gamla Rörstrandsservisen Caprice. På Blocket och i Skövde dessutom. Inte så långt från vårt hem utanför Göteborg. Jag fick kontakt med säljaren via mejl och maken for dit. Emballaget var medtaget men säljaren hade varit vänlig och redan packat allt väldigt väl och snyggt så varför packa upp och kontrollera? Säljaren hade ju haft foto i annonsen och intygat att allt stod rätt till. För man ska väl kunna lite på människor, eller? Bilskojare är ju vida känt att det funnits men porslinsskojare?

Väl hemma packade jag upp allt och blev mycket ledsen när jag märker att det är olika sorters servisdelar. Inte bara Caprice. Ringer upp säljaren som precis hinner säga att det är köparens plikt att kontrollera varan, innan han slänger på luren i örat på mig. Jo visst, men det är ju helt uppenbart att han lurat oss, varför annars packa ner allt så prydligt i en låda med de felaktiga delarna underst?

Försökte länge få kontakt med säljaren för ett återköp men utan resultat. Blocket var vänliga och gjorde vad de kunde och det resulterade i en polisanmälan. I väntan på den utredningen kanske säljaren i Skövde har fått sitt förnuft tillbaka och låter köpet återgå. För visst vill vi ju kunna lita på våra medmänniskor? SLA vet hur vi kan nås. Ärlighet varar längst som bekant.

Viktoria G

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.