27 jan 2016 06:00

27 jan 2016 06:00

Tack och hej Västtrafik!

KOLLEKTIVTRAFIK

  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Under hösten skrev jag en insändare där jag beklagade och ifrågasatte nedläggningen av busshållplatsen Hasselbacken (m.fl. skulle det visa sig). I ett svar från Västtrafik beklagade man att jag fick längre att gå till bussen men det var för allas bästa (= Rydsborna får (ännu) bättre förbindelser medan andra områden blir helt utan buss).

Nu var det ju inte bara för egen del jag skrev insändaren. Jag är inte den som bor risigast till i området beträffande alternativa hållplatser men vissa andra i området får nu gå halva vägen till stan innan de kommer till en hållplats där bussen kan ta dem sista biten.

Sedan kan man fundera över hur förtjusta de som bor i Trädgårdsstaden är i att behöva åka sightseeing runt hela Skövde (bokstavligen) för att komma till centrum med deras så kallade direktbuss.

Nåväl, nu till första gången jag skulle åka med det nya systemet: promenad (lite längre) till alternativa hållplatsen, dagens första buss är 10 minuter försenad vilket gör att jag med den nya slimmade förbindelsen missar mitt tåg. Får invänta nästa tåg och sedan ta taxi för 450 kronor för att inte komma alldeles för sent till jobbet.

Vilken tur att bil nummer två är beställd och levereras vilken dag som helst. Synd bara att alla kanske inte har samma möjlighet. Så går det när Västtrafik får planera i all sin vishet.

Snart ex-Västtrafikresenär

Under hösten skrev jag en insändare där jag beklagade och ifrågasatte nedläggningen av busshållplatsen Hasselbacken (m.fl. skulle det visa sig). I ett svar från Västtrafik beklagade man att jag fick längre att gå till bussen men det var för allas bästa (= Rydsborna får (ännu) bättre förbindelser medan andra områden blir helt utan buss).

Nu var det ju inte bara för egen del jag skrev insändaren. Jag är inte den som bor risigast till i området beträffande alternativa hållplatser men vissa andra i området får nu gå halva vägen till stan innan de kommer till en hållplats där bussen kan ta dem sista biten.

Sedan kan man fundera över hur förtjusta de som bor i Trädgårdsstaden är i att behöva åka sightseeing runt hela Skövde (bokstavligen) för att komma till centrum med deras så kallade direktbuss.

Nåväl, nu till första gången jag skulle åka med det nya systemet: promenad (lite längre) till alternativa hållplatsen, dagens första buss är 10 minuter försenad vilket gör att jag med den nya slimmade förbindelsen missar mitt tåg. Får invänta nästa tåg och sedan ta taxi för 450 kronor för att inte komma alldeles för sent till jobbet.

Vilken tur att bil nummer två är beställd och levereras vilken dag som helst. Synd bara att alla kanske inte har samma möjlighet. Så går det när Västtrafik får planera i all sin vishet.

Snart ex-Västtrafikresenär

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.