16 feb 2016 06:00

16 feb 2016 06:00

Bojkott hjälper inte

ARLA: Ansvar

Hjälper vi mjölkproducenterna genom att bojkotta Arla?
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Vissa hävdar det, inte minst här på insändarsidan. Som renodlad konsument sedan 16 år känner jag mig kvalificerad att ha en åsikt. Den grundar sig även på en mångårig erfarenhet som förtroendeman inom mejerirörelsen. TV:s granskning av Arla i tre program påverkar naturligtvis bedömningen. Hur irriterande det än kan vara med tjänstemän som inte kan hålla fingrarna ur syltburken, så är effekterna ändå marginella men måste naturligtvis åtgärdas. Det är andra faktorer som skapat det bekymmersamma läget för i synnerhet Arlas medlemmar.

Kortfattat är det så här och det gäller södra och mellersta Sverige: Alla mejeriföretag i landet utanför Arla producerar för den svenska marknaden. Små undantag kan finnas vid tillfälliga toppar men det är marginellt. Självklart väljer man sina kunder, man har ju bara en liten marknadsandel. Arla är stora och dominerar för all del marknaden men har också ett övergripande ansvar. Alla kunder som vill ha mejeriprodukter levererade måste betjänas oavsett lönsamhet. Den mjölk som inte kan säljas måste bjudas ut på världsmarknaden till helt andra priser och det är betydande mängder.

Detta fungerade till för ett par år sedan när förhållandena på världsmarknaden var normala, tack vare Arlas storhet och förutseende att samverka med de danska mjölkbönderna som hade en mångårig global erfarenhet och varumärken som var inarbetade internationellt. I dag funderar det inte och orsakerna kan inte vara obekanta för de flesta.

Svaret på den inledande frågan är alltså nej. Varje Arlakund som lämnar, överlåter åt Arla att pressa ut motsvarande mängd på världsmarknaden med negativ effekt på betalningsförmågan och därmed för Arlas medlemmar.

Holger Larsson

Vissa hävdar det, inte minst här på insändarsidan. Som renodlad konsument sedan 16 år känner jag mig kvalificerad att ha en åsikt. Den grundar sig även på en mångårig erfarenhet som förtroendeman inom mejerirörelsen. TV:s granskning av Arla i tre program påverkar naturligtvis bedömningen. Hur irriterande det än kan vara med tjänstemän som inte kan hålla fingrarna ur syltburken, så är effekterna ändå marginella men måste naturligtvis åtgärdas. Det är andra faktorer som skapat det bekymmersamma läget för i synnerhet Arlas medlemmar.

Kortfattat är det så här och det gäller södra och mellersta Sverige: Alla mejeriföretag i landet utanför Arla producerar för den svenska marknaden. Små undantag kan finnas vid tillfälliga toppar men det är marginellt. Självklart väljer man sina kunder, man har ju bara en liten marknadsandel. Arla är stora och dominerar för all del marknaden men har också ett övergripande ansvar. Alla kunder som vill ha mejeriprodukter levererade måste betjänas oavsett lönsamhet. Den mjölk som inte kan säljas måste bjudas ut på världsmarknaden till helt andra priser och det är betydande mängder.

Detta fungerade till för ett par år sedan när förhållandena på världsmarknaden var normala, tack vare Arlas storhet och förutseende att samverka med de danska mjölkbönderna som hade en mångårig global erfarenhet och varumärken som var inarbetade internationellt. I dag funderar det inte och orsakerna kan inte vara obekanta för de flesta.

Svaret på den inledande frågan är alltså nej. Varje Arlakund som lämnar, överlåter åt Arla att pressa ut motsvarande mängd på världsmarknaden med negativ effekt på betalningsförmågan och därmed för Arlas medlemmar.

Holger Larsson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.