12 jul 2016 06:00

12 jul 2016 06:00

Avtal ska inte vara en fråga om tid

DEBATT: Appar och nättjänster

Timmar av din lediga tid ska inte behöva gå till att läsa avtal för att använda appar, mobiler och nättjänster. Men så är det i dag.

Lästider på upp till en och en halv timme och komplicerat språk är vanligt och roten till att många bara klickar Jag godkänner utan att gå igenom hela texten. Det är helt orimligt. Utvecklingen går i rasande fart mot att allt fler delar av vår vardag styrs i långa avtal och slentrianmässiga godkännanden. Detta måste stoppas.

Sveriges Konsumenter har under våren analyserat ett antal av de vanligare avtalen för olika appar och nättjänster. Det var uppseendeväckande hur lång tid det tar att läsa vissa avtal – ofta på grund av onödiga passager om sådant som redan är reglerat i lag, eller självklarheter som att en inte får använda sin mobil vid handel med illegala vapen.

Efter att ha frågat 1 000 konsumenter om hur de upplever avtal på nätet dök längden upp i topp igen, tillsammans med komplicerat språk, som anledning till att de flesta tycker att de är jobbiga att ta till sig. Så ska det inte vara. Avtal är ömsesidiga kontrakt, som båda parter ska kunna ta del av – och det blir svårt när avtalen kan sträcka sig över 30 sidor, späckade med krångliga formuleringar och friskrivningar.

Vi vill nu se att företagen tar sitt ansvar och gör det till ett rimligt åtagande att sätta sig in i vad en går med på. För att göra avtalen mer tillgängliga föreslår vi att utformningen ska utgå från vad som brukar benämnas design för alla och dessutom utifrån personer med kognitiva funktionsnedsättningar. Det innefattar personer som bland annat kan ha ADHD, förvärvad hjärnskada eller dyslexi, men även personer som under kortare perioder kan få sänkta kognitiva förmågor på grund av exempelvis stress, sjukdom eller sorg. Gemensamt för alla är att det kan bli svårt att exempelvis ta in eller minnas information. Det som blir tydligt för dem, som är en stor del av samhället, blir tydligt för alla. Och när våra kognitiva förmågor idag ständigt utmanas är det knappast någon som inte skulle gynnas av större tydlighet när vi gör medvetna val. Och att ingå ett avtal ska vara just det – ett medvetet val.

Konsumenten är idag utlämnad till att gå med på orimliga avtal, för vad är alternativet? Att inte kunna använda mobil och tjänster som gör det möjligt att vara del av det digitala samhället? Avtal som tar 90 minuter att läsa skyddar inte konsumenten, utan skapar spelregler som bara verkar gynna företagen. Att klicka jag godkänner till ett avtal för en digital tjänst ska inte behöva innebära att en ska lägga timmar på att läsa in sig, eller känna sig tvingad att godkänna något okänt. Så företag, se över era avtal, standardisera det ni kan och lyft endast det som är relevant. Inte bara blir det mer rättvist, utan också tydligare, vilket brukar innebära färre tvister. Och då skulle vi alla kunna få lite mer semester.

Jan Bertoft

Generalsekreterare Sveriges Konsumenter

Lästider på upp till en och en halv timme och komplicerat språk är vanligt och roten till att många bara klickar Jag godkänner utan att gå igenom hela texten. Det är helt orimligt. Utvecklingen går i rasande fart mot att allt fler delar av vår vardag styrs i långa avtal och slentrianmässiga godkännanden. Detta måste stoppas.

Sveriges Konsumenter har under våren analyserat ett antal av de vanligare avtalen för olika appar och nättjänster. Det var uppseendeväckande hur lång tid det tar att läsa vissa avtal – ofta på grund av onödiga passager om sådant som redan är reglerat i lag, eller självklarheter som att en inte får använda sin mobil vid handel med illegala vapen.

Efter att ha frågat 1 000 konsumenter om hur de upplever avtal på nätet dök längden upp i topp igen, tillsammans med komplicerat språk, som anledning till att de flesta tycker att de är jobbiga att ta till sig. Så ska det inte vara. Avtal är ömsesidiga kontrakt, som båda parter ska kunna ta del av – och det blir svårt när avtalen kan sträcka sig över 30 sidor, späckade med krångliga formuleringar och friskrivningar.

Vi vill nu se att företagen tar sitt ansvar och gör det till ett rimligt åtagande att sätta sig in i vad en går med på. För att göra avtalen mer tillgängliga föreslår vi att utformningen ska utgå från vad som brukar benämnas design för alla och dessutom utifrån personer med kognitiva funktionsnedsättningar. Det innefattar personer som bland annat kan ha ADHD, förvärvad hjärnskada eller dyslexi, men även personer som under kortare perioder kan få sänkta kognitiva förmågor på grund av exempelvis stress, sjukdom eller sorg. Gemensamt för alla är att det kan bli svårt att exempelvis ta in eller minnas information. Det som blir tydligt för dem, som är en stor del av samhället, blir tydligt för alla. Och när våra kognitiva förmågor idag ständigt utmanas är det knappast någon som inte skulle gynnas av större tydlighet när vi gör medvetna val. Och att ingå ett avtal ska vara just det – ett medvetet val.

Konsumenten är idag utlämnad till att gå med på orimliga avtal, för vad är alternativet? Att inte kunna använda mobil och tjänster som gör det möjligt att vara del av det digitala samhället? Avtal som tar 90 minuter att läsa skyddar inte konsumenten, utan skapar spelregler som bara verkar gynna företagen. Att klicka jag godkänner till ett avtal för en digital tjänst ska inte behöva innebära att en ska lägga timmar på att läsa in sig, eller känna sig tvingad att godkänna något okänt. Så företag, se över era avtal, standardisera det ni kan och lyft endast det som är relevant. Inte bara blir det mer rättvist, utan också tydligare, vilket brukar innebära färre tvister. Och då skulle vi alla kunna få lite mer semester.

Jan Bertoft

Generalsekreterare Sveriges Konsumenter

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.