02 sep 2016 06:00

02 sep 2016 06:00

Inte konstigt att folk åker till akuten

Sjukvård

Hur är det med landstingets sjukvårdsprogram, finns det någon ansvarig som bryr sig om hur det fungerar? Nu har man återigen gjort uttalande om att det är fler och fler som tar sig till akutavdelningarna, är det så konstigt att folk gör det? Som det verkar nu så är det i vissa, eller kanske alla områden, den enda sjukvård som fungerar. Är mycket tacksam för det arbete den personalen utför även med sådant de inte skulle behöva bry sig om.

Det stora problemet i vissa eller alla områden är det dåliga intresse för patienter som finns ute på vårdcentralerna i regionen. Om man ringer dem under deras telefontid som ofta är cirka 9 timmar så är det ganska vanligt att man redan vid klockan 10 får höra; vi kan tyvärr inte ta emot fler samtal idag, var vänlig ring i morgon. Att de kanske inte har möjligheter att vissa dagar ta emot en patient akut kan jag förstå men att inte kunna ta emot ett telefonsamtal när de ändå har 5–6 timmar kvar på sin telefontid, det är ganska upprörande. Den som ringer kanske bara vill boka en tid om några veckor för att kanske få ett friskintyg för att förlänga sitt körkort, kanske har några ej akuta men ändå sjukdomsproblem som de vill prata med en läkare om inom några dagar.

Jag har själv försökt att ringa för att få några recept förlängda, när jag i flera dagar mitt på dagen fått samma svar av telefonsvararen så satte jag mig i bilen och åkte in till vårdcentralen för att få mina recept förlängda. Det tog bara en vecka från jag beställde det till recepten var inskrivna i systemet.

Jag ställer frågan till ansvariga i landstinget, ska det vara på det sättet? Har ni någon som helst kontroll av hur de olika vårdcentralerna sköter sig? Eftersom er kontroll verkar noll så kommer nästa fråga; har ni för avsikt att göra något åt det?

K.L.

Hur är det med landstingets sjukvårdsprogram, finns det någon ansvarig som bryr sig om hur det fungerar? Nu har man återigen gjort uttalande om att det är fler och fler som tar sig till akutavdelningarna, är det så konstigt att folk gör det? Som det verkar nu så är det i vissa, eller kanske alla områden, den enda sjukvård som fungerar. Är mycket tacksam för det arbete den personalen utför även med sådant de inte skulle behöva bry sig om.

Det stora problemet i vissa eller alla områden är det dåliga intresse för patienter som finns ute på vårdcentralerna i regionen. Om man ringer dem under deras telefontid som ofta är cirka 9 timmar så är det ganska vanligt att man redan vid klockan 10 får höra; vi kan tyvärr inte ta emot fler samtal idag, var vänlig ring i morgon. Att de kanske inte har möjligheter att vissa dagar ta emot en patient akut kan jag förstå men att inte kunna ta emot ett telefonsamtal när de ändå har 5–6 timmar kvar på sin telefontid, det är ganska upprörande. Den som ringer kanske bara vill boka en tid om några veckor för att kanske få ett friskintyg för att förlänga sitt körkort, kanske har några ej akuta men ändå sjukdomsproblem som de vill prata med en läkare om inom några dagar.

Jag har själv försökt att ringa för att få några recept förlängda, när jag i flera dagar mitt på dagen fått samma svar av telefonsvararen så satte jag mig i bilen och åkte in till vårdcentralen för att få mina recept förlängda. Det tog bara en vecka från jag beställde det till recepten var inskrivna i systemet.

Jag ställer frågan till ansvariga i landstinget, ska det vara på det sättet? Har ni någon som helst kontroll av hur de olika vårdcentralerna sköter sig? Eftersom er kontroll verkar noll så kommer nästa fråga; har ni för avsikt att göra något åt det?

K.L.

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.