06 sep 2016 06:00

06 sep 2016 06:00

Viktigt att ge ett gott bemötande

Socialtjänsten:

  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Alla kan vi någon gång drabbas av sjukdom, arbetslöshet eller på annat sätt hamna i en ekonomiskt svår situation. När någon drabbas av detta känner man sig ofta väldigt utsatt. För många är försörjningsstöd deras sista hopp och man kan känna skam över att behöva be om hjälp. Därför har det ofta tagit mycket kraft och mod för att söka sig till socialtjänsten för hjälp. Då anser jag att det minsta man begära är ett ”hej” eller ett ”kan jag hjälpa dig med något?”.

När jag vid ett tillfälle nyligen sökte mig till socialtjänsten på Kungsgatan möts jag av ett tomt och kalt väntrum. Jag slår mig ner då jag hittar en lapp i luckan som indikerar att personal inte är tillgänglig för tillfället. Efter en stunds väntan dyker till slut en personal upp. Hon tar hand om kvinnan som var före mig och stänger sedan luckan. Jag ställer mig upp och går fram mot luckan för att upplysa personalen om att jag har ett ärende. Jag antar att hon bara ska dokumentera det tidigare mötet och väntar därför tålmodigt kvar. När hon sedan lämnar luckan tittar jag mot de andra i personalen som arbetar bakom luckan. Väl medvetna om att jag står där, fortsätter de att prata med varandra och går därefter iväg! Jag står kvar en lång stund innan jag till slut ger upp och lämnar utan hjälp.

Jag har nu fått hjälp via telefon men jag vill ändå upplysa er om hur viktigt det är att ge ett gott bemötande! Då många som sagt känner sig väldigt utsatta och sårbara, tycker jag inte att det är okej att bli nonchalerad på det här sättet!

Jag skriver denna insändare för att stötta personer som befinner sig i en utsatt situation, och hoppas att de hädanefter kan känna sig accepterade och respekterade när de tar beslutet att söka sig till socialtjänsten. Så min uppmaning till socialtjänsten i Skövde är att ni gör er själva en tjänst och låter era besökare känna sig välkomna!

Linnéa, 23 år

Alla kan vi någon gång drabbas av sjukdom, arbetslöshet eller på annat sätt hamna i en ekonomiskt svår situation. När någon drabbas av detta känner man sig ofta väldigt utsatt. För många är försörjningsstöd deras sista hopp och man kan känna skam över att behöva be om hjälp. Därför har det ofta tagit mycket kraft och mod för att söka sig till socialtjänsten för hjälp. Då anser jag att det minsta man begära är ett ”hej” eller ett ”kan jag hjälpa dig med något?”.

När jag vid ett tillfälle nyligen sökte mig till socialtjänsten på Kungsgatan möts jag av ett tomt och kalt väntrum. Jag slår mig ner då jag hittar en lapp i luckan som indikerar att personal inte är tillgänglig för tillfället. Efter en stunds väntan dyker till slut en personal upp. Hon tar hand om kvinnan som var före mig och stänger sedan luckan. Jag ställer mig upp och går fram mot luckan för att upplysa personalen om att jag har ett ärende. Jag antar att hon bara ska dokumentera det tidigare mötet och väntar därför tålmodigt kvar. När hon sedan lämnar luckan tittar jag mot de andra i personalen som arbetar bakom luckan. Väl medvetna om att jag står där, fortsätter de att prata med varandra och går därefter iväg! Jag står kvar en lång stund innan jag till slut ger upp och lämnar utan hjälp.

Jag har nu fått hjälp via telefon men jag vill ändå upplysa er om hur viktigt det är att ge ett gott bemötande! Då många som sagt känner sig väldigt utsatta och sårbara, tycker jag inte att det är okej att bli nonchalerad på det här sättet!

Jag skriver denna insändare för att stötta personer som befinner sig i en utsatt situation, och hoppas att de hädanefter kan känna sig accepterade och respekterade när de tar beslutet att söka sig till socialtjänsten. Så min uppmaning till socialtjänsten i Skövde är att ni gör er själva en tjänst och låter era besökare känna sig välkomna!

Linnéa, 23 år

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.