17 jul 2017 06:00

17 jul 2017 06:00

Så ska fler välja cykeln

TRAFIK

Sverige har fått sin första nationella cykelstrategi för att få fler att cykla till jobb och skola istället för att exempelvis ta bilen. Men för att cykeln ska bli ett naturligt alternativ måste det bli enklare och säkrare att ta cykeln istället för bil eller kollektivtrafik.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Höjda anslag från regeringen till cykelvägar gör att trafikverket kan bevilja allt fler ansökningar för säkrare cykel. Nu kan vi glädjas åt fler möjligheter till att anlägga cykelvägar.

Bättre cykelbanor.

Idag samsas snabba och långsammare cyklister allt för ofta även med gående. Detta skapar en oro och kan få fler att välja bort cykeln. Alla ska kunna kan känna sig säkra och känner att de kan cykla och röra sig i den takt de vill.

Säkrare cykeltrafik.

Cyklister är den största andelen allvarlig skadade i trafiken. Det behövs tydligare markeringar bland annat vid korsningar. Allt fler använder cykelhjälm vilket är mycket positivt men det behöver bli fler. Här behöver informationen bli bättre. Dessutom behövs mer cykelforskning för en ökad säkerhet.

Planera våra städer för cykeltrafik.

Tänk alltid på cykeln i samband med planering av nya bostäder och stadsdelar. Det behövs fler cykelparkeringar med tak nära jobbet, bostaden och fritidsaktiviteterna, det behövs sammanhållna cykelnät med fler cykelvägar och andra insatser som underlättar för cyklister.

Kan vi få fler som cyklar så blir vi friskare samtidigt som vi minskar våra utsläpp och bullret i städerna. Cykeln behöver bli ett självklart alternativ för fler vuxna och barn. Så utvecklar vi den svenska modellen med klimatsmarta transporter och en bättre folkhälsa.

Monica Green

Socialdemokrat och ordförande för NTF

Höjda anslag från regeringen till cykelvägar gör att trafikverket kan bevilja allt fler ansökningar för säkrare cykel. Nu kan vi glädjas åt fler möjligheter till att anlägga cykelvägar.

Bättre cykelbanor.

Idag samsas snabba och långsammare cyklister allt för ofta även med gående. Detta skapar en oro och kan få fler att välja bort cykeln. Alla ska kunna kan känna sig säkra och känner att de kan cykla och röra sig i den takt de vill.

Säkrare cykeltrafik.

Cyklister är den största andelen allvarlig skadade i trafiken. Det behövs tydligare markeringar bland annat vid korsningar. Allt fler använder cykelhjälm vilket är mycket positivt men det behöver bli fler. Här behöver informationen bli bättre. Dessutom behövs mer cykelforskning för en ökad säkerhet.

Planera våra städer för cykeltrafik.

Tänk alltid på cykeln i samband med planering av nya bostäder och stadsdelar. Det behövs fler cykelparkeringar med tak nära jobbet, bostaden och fritidsaktiviteterna, det behövs sammanhållna cykelnät med fler cykelvägar och andra insatser som underlättar för cyklister.

Kan vi få fler som cyklar så blir vi friskare samtidigt som vi minskar våra utsläpp och bullret i städerna. Cykeln behöver bli ett självklart alternativ för fler vuxna och barn. Så utvecklar vi den svenska modellen med klimatsmarta transporter och en bättre folkhälsa.

Monica Green

Socialdemokrat och ordförande för NTF

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.