19 apr 2016 04:00

19 apr 2016 04:00

Originalet vinner i längden

ANNA LEIJON

  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Vid den här tiden i mitten av 90-talet, närmare bestämt våren 1997, var jag för första gången hemma hos en viss pojke. Han hade egen lägenhet, var sjukt snygg och överlag en cool kille. Som fnittrig och nyförälskad tonårsflicka ville jag naturligtvis vara och göra precis som honom på alla sätt och vis. Detta innebar bland annat att jag ville använda samma schampo som han hade stående på badkarskanten.

Så, kort efter mitt besök hemma hos honom gick jag och köpte en blå schampoflaska av samma märke. Till min förvåning visade det sig att det passade mitt hår perfekt och var precis som jag vill att ett schampo ska vara. Känslan av att håret är tvättat på precis det sätt jag vill, är nämligen väldigt viktig för mig. För det första måste det kännas rätt i själva tvättögonblicket. Det måste löddra mycket och liksom gå att forma håret till en liten uppsättning som hålls upp av löddrets kraft. Det får absolut inte göra att håret känns flottigt och oljigt redan innan jag klivit ur duschen. Efter att håret torkat måste det kännas fluffigt, poröst och ha en glänsande lyster.

19 år senare har pojken bytts ut både två och tre gånger, men hårschampot består. Det har det gjort hela tiden, förutom kortare perioder då det tagit slut i affären och den nya leveransen inte hunnit komma. Då har jag tvingats experimentera med alternativa som bara gjort mig frustrerad och näst intill påverkat hela mitt välbefinnande.

För en tid sedan verkade det dock som om min lycka med mitt favoritschampo nått sitt slut. Det fanns nämligen inte i min vanliga affär och den borttagna etiketten vid dess plats i hyllan vittnade om att det troligtvis inte skulle komma tillbaka. Jag letade länge efter det i andra affärer och andra städer, men över allt såg det likadant ut. Ingen uppmärkt plats fanns längre kvar på hyllorna. Internet fick bli min sista tillflyktsort, men inte heller det hittade jag det jag sökte. ”Ej i lager” stod det på flera ställen. Men till slut kom räddningen. En butik skulle tydligen ha dem kvar och det gick till och med att beställa dem i kartonger med tio flaskor i varje. Utan att ens blinka beställde jag fort en kartong och kände mig högst belåten med att veta att jag nu skulle kunna ha mitt älskade schampo i minst två år till. Men när jag väl gick och hämtade paketet började jag misstänka att något var fel. Kartongen var alldels för liten och lätt för att kunna innehålla tio flaskor av rätt schampo. Väl hemma besannades mina farhågor. Det var rätt märke, men butiken hade skickat ”specialvarianten”. Ett schampo som jag testat, men inte alls gillat.

Efter kontakt med butiken stod det klart att de skrivit rätt namn men lagt ut fel bild på hemsidan. Jag skulle få tillbaka mina pengar, men kunde ändå behålla det schampo jag fått skickat till mig.

Eftersom det var gratis kunde jag ju lika gärna testa det och till min glädje var det inte alls som jag kom ihåg det, utan liknade i mångt och mycket mitt gamla schampo.

Idag har jag insett att ett alternativ kan funka lika bra, men - likt med pojken - kommer jag nog alltid hoppas på att originalet kommer tillbaka.

Hiss: En riktigt bra hårdag

Diss: Allergisäsongens ankomst

Vid den här tiden i mitten av 90-talet, närmare bestämt våren 1997, var jag för första gången hemma hos en viss pojke. Han hade egen lägenhet, var sjukt snygg och överlag en cool kille. Som fnittrig och nyförälskad tonårsflicka ville jag naturligtvis vara och göra precis som honom på alla sätt och vis. Detta innebar bland annat att jag ville använda samma schampo som han hade stående på badkarskanten.

Så, kort efter mitt besök hemma hos honom gick jag och köpte en blå schampoflaska av samma märke. Till min förvåning visade det sig att det passade mitt hår perfekt och var precis som jag vill att ett schampo ska vara. Känslan av att håret är tvättat på precis det sätt jag vill, är nämligen väldigt viktig för mig. För det första måste det kännas rätt i själva tvättögonblicket. Det måste löddra mycket och liksom gå att forma håret till en liten uppsättning som hålls upp av löddrets kraft. Det får absolut inte göra att håret känns flottigt och oljigt redan innan jag klivit ur duschen. Efter att håret torkat måste det kännas fluffigt, poröst och ha en glänsande lyster.

19 år senare har pojken bytts ut både två och tre gånger, men hårschampot består. Det har det gjort hela tiden, förutom kortare perioder då det tagit slut i affären och den nya leveransen inte hunnit komma. Då har jag tvingats experimentera med alternativa som bara gjort mig frustrerad och näst intill påverkat hela mitt välbefinnande.

För en tid sedan verkade det dock som om min lycka med mitt favoritschampo nått sitt slut. Det fanns nämligen inte i min vanliga affär och den borttagna etiketten vid dess plats i hyllan vittnade om att det troligtvis inte skulle komma tillbaka. Jag letade länge efter det i andra affärer och andra städer, men över allt såg det likadant ut. Ingen uppmärkt plats fanns längre kvar på hyllorna. Internet fick bli min sista tillflyktsort, men inte heller det hittade jag det jag sökte. ”Ej i lager” stod det på flera ställen. Men till slut kom räddningen. En butik skulle tydligen ha dem kvar och det gick till och med att beställa dem i kartonger med tio flaskor i varje. Utan att ens blinka beställde jag fort en kartong och kände mig högst belåten med att veta att jag nu skulle kunna ha mitt älskade schampo i minst två år till. Men när jag väl gick och hämtade paketet började jag misstänka att något var fel. Kartongen var alldels för liten och lätt för att kunna innehålla tio flaskor av rätt schampo. Väl hemma besannades mina farhågor. Det var rätt märke, men butiken hade skickat ”specialvarianten”. Ett schampo som jag testat, men inte alls gillat.

Efter kontakt med butiken stod det klart att de skrivit rätt namn men lagt ut fel bild på hemsidan. Jag skulle få tillbaka mina pengar, men kunde ändå behålla det schampo jag fått skickat till mig.

Eftersom det var gratis kunde jag ju lika gärna testa det och till min glädje var det inte alls som jag kom ihåg det, utan liknade i mångt och mycket mitt gamla schampo.

Idag har jag insett att ett alternativ kan funka lika bra, men - likt med pojken - kommer jag nog alltid hoppas på att originalet kommer tillbaka.

Hiss: En riktigt bra hårdag

Diss: Allergisäsongens ankomst

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.