28 maj 2016 04:00

28 maj 2016 04:00

Alla konsekvenser går inte att förutse

KARIN LÅNGSTRÖM

Att bygga ett fungerande samhälle är verkligen inte enkelt. Det är mycket som ska fungera. Skola, sjukvård naturligtvis men också det som har med logistik att göra. Försvarsmakten genomför sin övning Våreld 2016 och under lördagen praktiserar de strid i stadsbebyggelse i centrum samtidigt som vi försöker ha två konfirmationer i S:ta Helena kyrka.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

I skrivande stund är jag lite nervös över att ha militärer klättrande i kyrktornet under nattvarden, men min kollega militärpastorn vägrar att med ett lurigt smil att avslöja om mina farhågor kommer att besannas eller inte.

Tillbaka till logistiken, och det här med trafiksituationen i vår stad. I en del fall behöver det tänkas till och skapas nya lösningar, till exempel korsningen vid Elins Esplanad och Coop. Lederna Vadsbo och Östra kanske helt enkelt skulle behöva en fil till.

I andra fall kanske det är läge att juridiskt stadfästa de kostigar som finns i stadskärnan. Jag tänker främst på korsningen Rådhusgatan-Kyrkogatan där det är mer regel än undantag att folk korsar den övergångsställelösa gatan utan att ta hänsyn till trafiken.

Folk har i det här fallet helt rätt i att det är en smart övergång, och det är samma logik som tillkomsten av kostigar följer. Korna går helt enkelt där de behöver gå, och kommer de till nya hagar trampas nya stigar upp.

Jag fascineras över begreppet kostig och gör en sökning på nätet och hoppas landa i någon hembygdsforskning beställd av LRF, men till min förvåning hittar jag förutom felstavningar av konstig mest klagomål på motorvägar samt organisationsteoretiker som laddar begreppet kostig med negativism. Att asfaltera en kostig innebär i managementvärlden att utgå från en nuvarande lösning och automatisera den. Gamla rutiner cementeras.

Men såväl kor som folk är kloka, och kostigar är ett praktiskt demokratiskt fenomen som samhällsbyggnadskontoret mycket väl kan ta fasta på. Var behöver folk gå över gatorna? Okej, då målar vi övergångsställe där. Kör folk bil till affärerna? Okej, då måste vi se till att bygga vettiga trafiklösningar.

Alla konsekvenser går inte att förutse, även om vi på lekmannanivå ofta tänker att det borde vara ganska enkelt. Men att åtgärda något som uppenbarligen är tokigt måste kunna gå lite snabbare än vad det gör idag. Ibland är det bättre att asfaltera en kostig än att någon faktiskt blir påkörd.

Vad Försvarsmakten kommer fram till för slutsatser efter dagens övning lär vi få se. Jag har några teorier. Och om ryssen kommer och försöker anfalla Skövde får vi hoppas att de gör det en lördag efter löneutbetalning. Det finns inte en enda stridsvagn som kommer att lyckas med en framryckning på marknivå när alla shoppingsugna skövdebor blockerar vägen med sina bilar.

 

Hiss: Doften av syréner.

Diss: Varför känns våren så mycket kortare än hösten?

I skrivande stund är jag lite nervös över att ha militärer klättrande i kyrktornet under nattvarden, men min kollega militärpastorn vägrar att med ett lurigt smil att avslöja om mina farhågor kommer att besannas eller inte.

Tillbaka till logistiken, och det här med trafiksituationen i vår stad. I en del fall behöver det tänkas till och skapas nya lösningar, till exempel korsningen vid Elins Esplanad och Coop. Lederna Vadsbo och Östra kanske helt enkelt skulle behöva en fil till.

I andra fall kanske det är läge att juridiskt stadfästa de kostigar som finns i stadskärnan. Jag tänker främst på korsningen Rådhusgatan-Kyrkogatan där det är mer regel än undantag att folk korsar den övergångsställelösa gatan utan att ta hänsyn till trafiken.

Folk har i det här fallet helt rätt i att det är en smart övergång, och det är samma logik som tillkomsten av kostigar följer. Korna går helt enkelt där de behöver gå, och kommer de till nya hagar trampas nya stigar upp.

Jag fascineras över begreppet kostig och gör en sökning på nätet och hoppas landa i någon hembygdsforskning beställd av LRF, men till min förvåning hittar jag förutom felstavningar av konstig mest klagomål på motorvägar samt organisationsteoretiker som laddar begreppet kostig med negativism. Att asfaltera en kostig innebär i managementvärlden att utgå från en nuvarande lösning och automatisera den. Gamla rutiner cementeras.

Men såväl kor som folk är kloka, och kostigar är ett praktiskt demokratiskt fenomen som samhällsbyggnadskontoret mycket väl kan ta fasta på. Var behöver folk gå över gatorna? Okej, då målar vi övergångsställe där. Kör folk bil till affärerna? Okej, då måste vi se till att bygga vettiga trafiklösningar.

Alla konsekvenser går inte att förutse, även om vi på lekmannanivå ofta tänker att det borde vara ganska enkelt. Men att åtgärda något som uppenbarligen är tokigt måste kunna gå lite snabbare än vad det gör idag. Ibland är det bättre att asfaltera en kostig än att någon faktiskt blir påkörd.

Vad Försvarsmakten kommer fram till för slutsatser efter dagens övning lär vi få se. Jag har några teorier. Och om ryssen kommer och försöker anfalla Skövde får vi hoppas att de gör det en lördag efter löneutbetalning. Det finns inte en enda stridsvagn som kommer att lyckas med en framryckning på marknivå när alla shoppingsugna skövdebor blockerar vägen med sina bilar.

 

Hiss: Doften av syréner.

Diss: Varför känns våren så mycket kortare än hösten?

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.