17 mar 2017 04:00

17 mar 2017 04:00

Jag spyr min galla över kaffeföretagens bluff

FLEMMING MOURITSEN

Fästmön kom hem och berättade att hon hört att man hade kommit på Gevalia med att smyghöja sina priser, inte bara genom en prishöjning på kaffepaketen utan dessutom genom att minska förpackningarna från 500 gram till 450 gram.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Jag blev genuint upprörd och rasade över giriga storföretags fula metoder för att klämma ytterligare pengar av oss konsumenter, förhoppningsvis utan att vi skulle lägga märke till det. Så jag bestämde mig för att ägna dagens krönika åt att spy galla över Gevalia. Speciellt efter att jag sett Expressens förstasida där de skrev att Ica tagit bort en del av Gevalias sortiment på grund av detta.

Väl hemma gick jag ut på nätet för att skaffa mer information om det som hänt och till min förvåning fick jag vackert utöka mitt gallaspyende till att gälla ett antal olika kaffesorter. För det visade sig att Gevalia på intet sätt var ensamma om detta sätt att smyghöja priset.

Oroligt gick jag upp till vårt kök och tog fram det paket Zoega som låg där och väntade och ve och fasa, ved och brasa... 450 gram! Vi var redan lurade!

Att oseriösa säljare ringer och försöker lura företagare på stora pengar för helt onödiga telefonkataloger och att andra sänder ut bluffakturor som de hoppas ska slinka igenom bokföringen och betalas, speciellt när det sitter sommarvikarier på kontoren ser jag tyvärr som något vi får dras med och vara uppmärksamma mot. Lika väl som att privatpersoner får vara ytterst misstänksamma när plattsättare och takomläggare knackar på dörren och lovar oerhört billiga priser för jobb de lovar skall bli utförda på sakkunnigt sätt. Säg NEJ varje gång!

Ovan nämnda bluffmakare vet vi försöker lura oss, men när etablerade företag som Gevalia och andra som vi på något sätt ser som seriösa och litar på försöker smyga igenom prishöjningar i lönndom så blir jag förbannad.

Men självklart kommer jag nog att fortsätta att köpa Zoega ändå, jag gör som många andra: knyter näven i fickan och väser för mig själv att det där är för jävligt och det borde någon göra något åt. Själv gör jag inget.

Men i det läget gillar jag när media tar upp dumheterna och etablerade företag på ett pinsamt sätt ertappas med sina giriga fingrar i skammens syltburk. Som Folksams pinsamma försök för några veckor sedan att förklara varför de inte lät gamla förvirrade människor slippa ifrån dyra pensionsavtal som de så uppenbarligen lurats in i. Resultatet av det blev i alla fall att jag kommer att undvika att anlita Folksam till någonting. Även Volkswagens avgasbluff fick mig att lova mig själv att aldrig köpa en bil av det märket.

Det sägs att hur man än vänder sig så har man alltid rumpan bak.

Det stämmer inte.

För om man drar ner byxorna kommer rumpan fram.

Och man kan väl säga att just det har kaffeföretagen, Folksam och Volkswagen råkat ut för. Rätt åt dem!

 

Hiss: Seriösa företagare som ärligt redovisar vad de sysslar med.

Diss: Undrar hur ofta vi blir lurade så som med kaffet utan att vi upptäcker det?

 

Jag blev genuint upprörd och rasade över giriga storföretags fula metoder för att klämma ytterligare pengar av oss konsumenter, förhoppningsvis utan att vi skulle lägga märke till det. Så jag bestämde mig för att ägna dagens krönika åt att spy galla över Gevalia. Speciellt efter att jag sett Expressens förstasida där de skrev att Ica tagit bort en del av Gevalias sortiment på grund av detta.

Väl hemma gick jag ut på nätet för att skaffa mer information om det som hänt och till min förvåning fick jag vackert utöka mitt gallaspyende till att gälla ett antal olika kaffesorter. För det visade sig att Gevalia på intet sätt var ensamma om detta sätt att smyghöja priset.

Oroligt gick jag upp till vårt kök och tog fram det paket Zoega som låg där och väntade och ve och fasa, ved och brasa... 450 gram! Vi var redan lurade!

Att oseriösa säljare ringer och försöker lura företagare på stora pengar för helt onödiga telefonkataloger och att andra sänder ut bluffakturor som de hoppas ska slinka igenom bokföringen och betalas, speciellt när det sitter sommarvikarier på kontoren ser jag tyvärr som något vi får dras med och vara uppmärksamma mot. Lika väl som att privatpersoner får vara ytterst misstänksamma när plattsättare och takomläggare knackar på dörren och lovar oerhört billiga priser för jobb de lovar skall bli utförda på sakkunnigt sätt. Säg NEJ varje gång!

Ovan nämnda bluffmakare vet vi försöker lura oss, men när etablerade företag som Gevalia och andra som vi på något sätt ser som seriösa och litar på försöker smyga igenom prishöjningar i lönndom så blir jag förbannad.

Men självklart kommer jag nog att fortsätta att köpa Zoega ändå, jag gör som många andra: knyter näven i fickan och väser för mig själv att det där är för jävligt och det borde någon göra något åt. Själv gör jag inget.

Men i det läget gillar jag när media tar upp dumheterna och etablerade företag på ett pinsamt sätt ertappas med sina giriga fingrar i skammens syltburk. Som Folksams pinsamma försök för några veckor sedan att förklara varför de inte lät gamla förvirrade människor slippa ifrån dyra pensionsavtal som de så uppenbarligen lurats in i. Resultatet av det blev i alla fall att jag kommer att undvika att anlita Folksam till någonting. Även Volkswagens avgasbluff fick mig att lova mig själv att aldrig köpa en bil av det märket.

Det sägs att hur man än vänder sig så har man alltid rumpan bak.

Det stämmer inte.

För om man drar ner byxorna kommer rumpan fram.

Och man kan väl säga att just det har kaffeföretagen, Folksam och Volkswagen råkat ut för. Rätt åt dem!

 

Hiss: Seriösa företagare som ärligt redovisar vad de sysslar med.

Diss: Undrar hur ofta vi blir lurade så som med kaffet utan att vi upptäcker det?

 

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.