28 sep 2015 15:38

28 sep 2015 15:38

"Moget för utlandssatsning"

KONSTRUNDAN: Utländska utställare drar med sig internationell publik

Fler unga konstnärer ska ställa ut och det ska satsas mer på att få hit utländska besökare. Det är målet framåt för kommande konstrundor enligt P-O Larsson i näringslivsbolaget Falkoping.nu.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

50 000 besökare deltog i helgens mekelsmäss och konstrunda. Det tror Falkoping.nu som samarbetar med Falbygdens mat och kultur. Detta efter att ha summerat de olika besöksmålens egna räkningar under helgen.

Därmed är det Sveriges tredje största konstrunda efter Öland och Österlen. Fler besöksmål passerar också 2 000 besökare.

– Det är ett fantastiskt engagemang av alla som deltar, säger P-O Larsson.

Fler och fler konstnärer ansluter. I år deltog totalt 400 utställare fördelat på 130 platser.

– Kvaliteten och förväntningarna höjs.

I år tog Daniel Dano Wilhelmsson över det konstnärliga uppdraget av Göran Löfwing att fylla tomtens kalkbrott med konst. Flera graffitimålare från Mexico och Storbrittanien deltog, vilket satt en internationell prägel.

– Känslan av att konstrundan på Falbygden är internationell är fantastiskt.

Men utvecklingen förpliktigar.

– Konstrundan är ett varumärke i dag. Man måste hålla öppettiderna, lägga till nya och dra ifrån. Det måste förändras lite varje år.

Konstrundan har växt geografiskt och uppslutningen i Tidaholm har växt.

– Platserna är inte det viktiga, det är varumärket som är det.

Enligt P-O har besöksantalet från storstäderna ökat och utländska gäster ansluter, även om det inte finns någon statistik på detta.

– Den internationella prägeln har inget symbolvärde i sig, men det visar att vi syns. Vi är mogen för en utlandssatsning.

Kan du utveckla?

– Man kan lägga till detta resmålet bland andra i Västra Götaland. Genom att göra en palett med olika besöksmål kan man få merförsäljning. Det gäller att hitta resanledningar, och Osterian är ett annat lokalt besöksmål.

Du säger att alla ska få chansen att ställa ut?

– Man ska inte underskatta de nya kulturyttringarna. Det är nya målgrupper och det är viktigt att väcka deras intresse, det är ju de som ska föra kulturen vidare.

Men utbudet är i långsam förändring.

– Måleri kanske inte är morgondagens konstform. Plocka in ungdomskulturen, avslutar P-O Larsson.

50 000 besökare deltog i helgens mekelsmäss och konstrunda. Det tror Falkoping.nu som samarbetar med Falbygdens mat och kultur. Detta efter att ha summerat de olika besöksmålens egna räkningar under helgen.

Därmed är det Sveriges tredje största konstrunda efter Öland och Österlen. Fler besöksmål passerar också 2 000 besökare.

– Det är ett fantastiskt engagemang av alla som deltar, säger P-O Larsson.

Fler och fler konstnärer ansluter. I år deltog totalt 400 utställare fördelat på 130 platser.

– Kvaliteten och förväntningarna höjs.

I år tog Daniel Dano Wilhelmsson över det konstnärliga uppdraget av Göran Löfwing att fylla tomtens kalkbrott med konst. Flera graffitimålare från Mexico och Storbrittanien deltog, vilket satt en internationell prägel.

– Känslan av att konstrundan på Falbygden är internationell är fantastiskt.

Men utvecklingen förpliktigar.

– Konstrundan är ett varumärke i dag. Man måste hålla öppettiderna, lägga till nya och dra ifrån. Det måste förändras lite varje år.

Konstrundan har växt geografiskt och uppslutningen i Tidaholm har växt.

– Platserna är inte det viktiga, det är varumärket som är det.

Enligt P-O har besöksantalet från storstäderna ökat och utländska gäster ansluter, även om det inte finns någon statistik på detta.

– Den internationella prägeln har inget symbolvärde i sig, men det visar att vi syns. Vi är mogen för en utlandssatsning.

Kan du utveckla?

– Man kan lägga till detta resmålet bland andra i Västra Götaland. Genom att göra en palett med olika besöksmål kan man få merförsäljning. Det gäller att hitta resanledningar, och Osterian är ett annat lokalt besöksmål.

Du säger att alla ska få chansen att ställa ut?

– Man ska inte underskatta de nya kulturyttringarna. Det är nya målgrupper och det är viktigt att väcka deras intresse, det är ju de som ska föra kulturen vidare.

Men utbudet är i långsam förändring.

– Måleri kanske inte är morgondagens konstform. Plocka in ungdomskulturen, avslutar P-O Larsson.

  • Rikard Jansson