17 feb 2016 06:00

17 feb 2016 06:00

Enklare att felanmäla hos kommunen

FALKÖPING: Ett sätt att förbättra dialogen med medborgarna

Det har blivit enklare att felanmäla på Falköpings kommuns hemsida.
– Det är också bättre kartfunktion och lite färre knapptryck, säger gatuchefen Fredrik Johansson.

Falköpings kommuns hemsida fick ett nytt utseende i december förra året. I samband med det blev den responsiv, det innebär att hemsidan ska fungera lika bra dator, surfplatta som med mobil.

Förbättring

Arbetet med att förbättra hemsidan har fortsatt. Nu har det blivit enklare att göra felanmälan när två olika system har blivit ett.

– Tidigare har synpunkter kommit in på ett håll och felanmälningar på ett annat. Nu tyckte vi att det var dags att göra om detta. Vi har sett till att den som levererar synpunktsprogrammet till oss på hemsidan även levererar felanmälningsprogrammet, säger gatuchefen Fredrik Johansson.

Det innebär också att Falköpings kommun kan hantera ärendena på ett lättare sätt.

– Om vi ser att en synpunkt egentligen är en felanmälan som vi vill ha mer skyndsam handläggning på, då kan vi enkelt flytta den i systemet och få in den till rätt handläggare eller utförare så att det blir åtgärdat.

Synpunkter och felanmälan är också lätt att hitta på hemsidan. Oavsett vilken sida man går in på så finns en orange avlång knapp längs högersidan. Klickar man sig in på den kommer man till en sida där man kan välja att lämna en felanmälan eller en synpunkt. I en lista väljer man felet och man kan även skicka med en bild. Det går även att markera felet på en karta.

– Det är också bättre kartfunktion och lite färre knapptryck. Vi hoppas att det ska göra att det blir lite lättare. Det här ett är steg för att få en bättre dialog med våra medborgare, säger Fredrik Johansson.

Falköpings kommuns hemsida fick ett nytt utseende i december förra året. I samband med det blev den responsiv, det innebär att hemsidan ska fungera lika bra dator, surfplatta som med mobil.

Förbättring

Arbetet med att förbättra hemsidan har fortsatt. Nu har det blivit enklare att göra felanmälan när två olika system har blivit ett.

– Tidigare har synpunkter kommit in på ett håll och felanmälningar på ett annat. Nu tyckte vi att det var dags att göra om detta. Vi har sett till att den som levererar synpunktsprogrammet till oss på hemsidan även levererar felanmälningsprogrammet, säger gatuchefen Fredrik Johansson.

Det innebär också att Falköpings kommun kan hantera ärendena på ett lättare sätt.

– Om vi ser att en synpunkt egentligen är en felanmälan som vi vill ha mer skyndsam handläggning på, då kan vi enkelt flytta den i systemet och få in den till rätt handläggare eller utförare så att det blir åtgärdat.

Synpunkter och felanmälan är också lätt att hitta på hemsidan. Oavsett vilken sida man går in på så finns en orange avlång knapp längs högersidan. Klickar man sig in på den kommer man till en sida där man kan välja att lämna en felanmälan eller en synpunkt. I en lista väljer man felet och man kan även skicka med en bild. Det går även att markera felet på en karta.

– Det är också bättre kartfunktion och lite färre knapptryck. Vi hoppas att det ska göra att det blir lite lättare. Det här ett är steg för att få en bättre dialog med våra medborgare, säger Fredrik Johansson.