14 jun 2016 06:00

14 jun 2016 06:00

Kräver pengarna tillbaka för soffköp

En privatperson i Falköping har anmält ett möbelföretag i Jönköping till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, där denne kräver tillbaka pengarna efter ett köp av en soffa för 20 000 kronor.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Hörnsoffan som inhandlades i maj levererades i utsatt tid och såg okej ut när Falköpingsbon fick in den i sitt hem.

Men efter bara några timmar ska Falköpingsbon ha fattat misstankar om att allt inte stod rätt till.

Sprickor

Enligt anmälan till Arn ska soffan ha haft några små sprickor som blev både fler och större efter bara några timmars användning.

Dessutom ska soffan ha haft små vita fläckar och en vidrig lukt, som gjorde att det luktade ”riktigt äckligt” i vardagsrummet snabbt efter att den ställdes på plats.

Trästommen i soffan uppges vara möglig, vilket skulle kunna förklara odören.

Vid kontakt med försäljaren samma dag som soffan levererades, fick Falköpingsbon besked om att denne kunde få pengarna tillbaka och att företaget skulle ta tillbaka soffan, men att det skulle kosta 2 500 för transport- bränsle och personalkostnader.

En avgift som Falköpingsbon vägrar att betala då denne anser att soffan var skadad redan vid leveransen.

Kunden uppger även i sin anmälan att denne blivit bemött på ett otrevligt sätt, anklagad för att ljuga och blivit kallad för ”skitkund”, av säljaren vid möbelföretaget.

Skador i golvet

Utöver full kompensation för soffköpet, vill Falköpingsbon även att företaget kompenserar denne för de skador som ska ha uppstått i parketten i vardagsrummet i samband med leveransen av soffan. Golvet ska då ha repats och även en dörr ska ha skadats i samband med soffköpet.

Hörnsoffan som inhandlades i maj levererades i utsatt tid och såg okej ut när Falköpingsbon fick in den i sitt hem.

Men efter bara några timmar ska Falköpingsbon ha fattat misstankar om att allt inte stod rätt till.

Sprickor

Enligt anmälan till Arn ska soffan ha haft några små sprickor som blev både fler och större efter bara några timmars användning.

Dessutom ska soffan ha haft små vita fläckar och en vidrig lukt, som gjorde att det luktade ”riktigt äckligt” i vardagsrummet snabbt efter att den ställdes på plats.

Trästommen i soffan uppges vara möglig, vilket skulle kunna förklara odören.

Vid kontakt med försäljaren samma dag som soffan levererades, fick Falköpingsbon besked om att denne kunde få pengarna tillbaka och att företaget skulle ta tillbaka soffan, men att det skulle kosta 2 500 för transport- bränsle och personalkostnader.

En avgift som Falköpingsbon vägrar att betala då denne anser att soffan var skadad redan vid leveransen.

Kunden uppger även i sin anmälan att denne blivit bemött på ett otrevligt sätt, anklagad för att ljuga och blivit kallad för ”skitkund”, av säljaren vid möbelföretaget.

Skador i golvet

Utöver full kompensation för soffköpet, vill Falköpingsbon även att företaget kompenserar denne för de skador som ska ha uppstått i parketten i vardagsrummet i samband med leveransen av soffan. Golvet ska då ha repats och även en dörr ska ha skadats i samband med soffköpet.