01 aug 2016 06:00

DNA ger ny bild av våra förfäder

FALKÖPING: Min europeiska familj är temat för Karin Bojs

Varför är trakten runt Falbygden intressant i hela Europa, och vilka är de senaste rönen inom historia, släktforskning och DNA-forskningen? De frågorna kommer att besvaras av vetenskapsjournalisten Karin Bojs när hon kommer till Falköping i september för att hålla föredrag i Ållebergsgymnasiets konsertsal.

Släktforskning är populärt om många kan genom egen forskning kartlägga sitt släktträd flera generationer bakåt i tiden. Med ny DNA-teknik kan ännu större möjligheter öppnas . Vetenskapsjournalisten Karin Bojs bestämde sig för att ta släktforskningen till nästa nivå. Genom DNA-forskning och arkeologi får vi veta ännu mer om banden till forntida människor.

Karin Bojs har läst hundratals vetenskapliga studier och intervjuat världsledande forskare. Hon besökte också ett tiotal länder för att följa spåren bakåt.

Det resulterade i en bok med titeln ” Min europeiska familj - de senaste 54 000 åren” . Boken speglar Europas historia, ända ifrån den första invandringen till dagens migration. Boken beskriver vikingar, tidiga jordbrukare i Mellanöstern och till grottmänniskor i Tyskland och Frankrike.

För den boken fick Karin Bojs motta det prestigefyllda Augustpriset 2015, med juryns motivering; En ovanlig och allomfattande släktkrönika, där dna ger ny kunskap om européers högst blandade ursprung. Det är en överraskande historia som omsorgsfullt berättas av en enveten journalist med hjälp av den senaste tidens svindlande vetenskapliga framsteg. Sällan har 54 000 år förflutit så lätt och så lärt.