06 okt 2017 06:00

06 okt 2017 06:00

Gun, 88, tvingas till hög fakturaavgift

STENSTORP: Fick brev om att Telia höjer fakturaavgift

Med start 1 november kostar en pappersfaktura från Telia 49 kronor. Avgiften försvinner endast om man byter till e-faktura. Men för Gun Persson som är 88 år är det inte en möjlighet att betala fakturor på internet.

Gun Persson som är bosatt i Stenstorp är 88 år gammal och kund hos Telia.

Vanligtvis betalar hon för sin fasta telefoni, TV-avgift samt en avgift på 29 kronor för att få fakturan hem i brevlådan.

Känner sig mobbad

Men i början av oktober fick hon ett brev om att avgiften för pappersfakturan ska höjas till 49 kronor i månaden.

– Jag fick det här brevet i måndags. Då står det ju att det är ny fakturaavgift och med e-faktura slipper du avgiften och dessutom är du snäll mot miljön.

Men för Gun Persson är det inte så enkelt att skaffa e-faktura då hon varken har en dator eller internet.

– Jag tycker nästan att man känner sig mobbad utav Telia. Hade det nu varit en avgift som alla hade betalat hade jag inte reagerat men varför ska jag betala som bara har 7 500 kronor i pension?

Två anledningar

Enligt Telia höjs avgiften på grund av två anledningar.

– Vi höjer då vi har kostnadsavgifter när vi producerar pappersfakturor. Sedan finns det en miljöaspekt med att ha e-faktura istället för att ha pappersfaktura då processen att ta fram dem inte är så miljövänlig, säger Inger Gunterberg som är pressansvarig på Telia.

Hon tillägger att det finns äldre som inte har möjlighet att betala via e-faktura men att den gruppen minskar.

– Det finns fler inom gruppen som är mer uppkopplade.

Ring kundtjänst

Har man dock som kund inte möjlighet att betala via internet ger Telia rådet att ringa kundtjänst.

– Det här är de alternativ som finns. Men man kan diskutera om det finns möjlighet till att skaffa exempelvis bredband. Det är en diskussion kunden och vår kundtjänst får ta. Men som sagt är vi medvetna att det finns ett antal kunder som av olika anledningar inte kan skaffa e-faktura, säger Inger Gunterberg.

Gun Persson har tidigare betalt Telias avgift på 29 kronor per faktura men att avgiften nu höjs ytterligare känns inte rätt menar hon.

– Jag har väll sväljt det hittills men jag tycker det är så orättvist det här. Jag tycker det är så fel.

Avgiften höjs den 1 november.

Gun Persson som är bosatt i Stenstorp är 88 år gammal och kund hos Telia.

Vanligtvis betalar hon för sin fasta telefoni, TV-avgift samt en avgift på 29 kronor för att få fakturan hem i brevlådan.

Känner sig mobbad

Men i början av oktober fick hon ett brev om att avgiften för pappersfakturan ska höjas till 49 kronor i månaden.

– Jag fick det här brevet i måndags. Då står det ju att det är ny fakturaavgift och med e-faktura slipper du avgiften och dessutom är du snäll mot miljön.

Men för Gun Persson är det inte så enkelt att skaffa e-faktura då hon varken har en dator eller internet.

– Jag tycker nästan att man känner sig mobbad utav Telia. Hade det nu varit en avgift som alla hade betalat hade jag inte reagerat men varför ska jag betala som bara har 7 500 kronor i pension?

Två anledningar

Enligt Telia höjs avgiften på grund av två anledningar.

– Vi höjer då vi har kostnadsavgifter när vi producerar pappersfakturor. Sedan finns det en miljöaspekt med att ha e-faktura istället för att ha pappersfaktura då processen att ta fram dem inte är så miljövänlig, säger Inger Gunterberg som är pressansvarig på Telia.

Hon tillägger att det finns äldre som inte har möjlighet att betala via e-faktura men att den gruppen minskar.

– Det finns fler inom gruppen som är mer uppkopplade.

Ring kundtjänst

Har man dock som kund inte möjlighet att betala via internet ger Telia rådet att ringa kundtjänst.

– Det här är de alternativ som finns. Men man kan diskutera om det finns möjlighet till att skaffa exempelvis bredband. Det är en diskussion kunden och vår kundtjänst får ta. Men som sagt är vi medvetna att det finns ett antal kunder som av olika anledningar inte kan skaffa e-faktura, säger Inger Gunterberg.

Gun Persson har tidigare betalt Telias avgift på 29 kronor per faktura men att avgiften nu höjs ytterligare känns inte rätt menar hon.

– Jag har väll sväljt det hittills men jag tycker det är så orättvist det här. Jag tycker det är så fel.

Avgiften höjs den 1 november.

  • Joacim F Kaiberger