09 jun 2017 08:16

09 jun 2017 08:16

Båtturer inställda tillsvidare

HJO: Hjoångaren Trafiks sommar kan vara i farozonen

Ett av ”Sommar-Hjos” största dragplåster, ångbåten Trafik, kan tvingas att stå helt still hela högsäsongen.
– Våra turer är inställda tillsvidare, säger William Samuelsson som är kapten på S/S Trafik.

Ångbåten Trafik var riggad och klar inför söndagens premiärtur till Visingsö, men i sista sekund har nu resan fått ställas in. Nu är även kommande båtresor i sommar i farozonen. Orsaken är det låga vattenståndet i kombination med försenad muddring i hamnområdet.

– Jag kan inte minnas att vi fått ställa in någon tur tidigare, i alla fall inte på grund av detta, uppger William Samuelsson som är en av många trotjänare i besättningen.

För två veckor sedan gjordes den första provturen med ångfartyget Trafik för att kontrollera sjögången inför sommarens turer. Redan då blev det bottenkänning.

– Vi har känt botten i flera år, men vid provturen den 23 maj var det mer än vanligt.

Istället för endast bottenkänning blev det plöjning av botten.

Omständigheterna har oroat Sällskapet S/S Trafiks Vänner som ombesörjer det 125–åriga ångfartyget. I onsdags testades båten på nytt med 40 resenärer ombord och det gick allt annat än smärtfritt.

– Vi fastnade ute vid Södra Piren, men kunde så småningom ta oss loss och köra vidare.

Utifrån denna erfarenhet togs beslut om att ställa in premiärresan och framtiden får utvisa hur det blir i fortsättningen.

– Vi vågar inte chansa. Risken är ju att vi kan sitta helt fast och få evakuera resenärer från båten.

Det har under våren varit ett extremt lågt vattenstånd i Vättern, vattennivån i Hjo har inte varit lägre sedan år 1976. Fartyget har olastad ett djupgående på två och en halv meter och går cirka 20 centimeter djupare när det går i persontrafik. Trafik har tillstånd för att köra 150 passagerare.

Förutom vattenståndet har kommunens muddring av hamnområdet blivit försenat. Nu har kommunen ansökt om akutmuddring hos länsstyrelsen.

– Det stämmer. Vi förstod i april att läget var prekärt och gjorde en sjömätning. För två veckor sedan gjorde vi en ansökan och har sedan fått lämna in kompletterade provtagningar. Nu väntar vi på svar, upplyser Anders Westermark, chef för gata/park.

Läget i hamnområdet är minst sagt ansträngt.

– Vissa segelbåtar har inte kunnat komma till sina båtplatser, men vi har hittills kunnat lösa det genom båtplatsbyte, upplyser hamnvärd Joakim Andersson.

Ångbåten Trafik var riggad och klar inför söndagens premiärtur till Visingsö, men i sista sekund har nu resan fått ställas in. Nu är även kommande båtresor i sommar i farozonen. Orsaken är det låga vattenståndet i kombination med försenad muddring i hamnområdet.

– Jag kan inte minnas att vi fått ställa in någon tur tidigare, i alla fall inte på grund av detta, uppger William Samuelsson som är en av många trotjänare i besättningen.

För två veckor sedan gjordes den första provturen med ångfartyget Trafik för att kontrollera sjögången inför sommarens turer. Redan då blev det bottenkänning.

– Vi har känt botten i flera år, men vid provturen den 23 maj var det mer än vanligt.

Istället för endast bottenkänning blev det plöjning av botten.

Omständigheterna har oroat Sällskapet S/S Trafiks Vänner som ombesörjer det 125–åriga ångfartyget. I onsdags testades båten på nytt med 40 resenärer ombord och det gick allt annat än smärtfritt.

– Vi fastnade ute vid Södra Piren, men kunde så småningom ta oss loss och köra vidare.

Utifrån denna erfarenhet togs beslut om att ställa in premiärresan och framtiden får utvisa hur det blir i fortsättningen.

– Vi vågar inte chansa. Risken är ju att vi kan sitta helt fast och få evakuera resenärer från båten.

Det har under våren varit ett extremt lågt vattenstånd i Vättern, vattennivån i Hjo har inte varit lägre sedan år 1976. Fartyget har olastad ett djupgående på två och en halv meter och går cirka 20 centimeter djupare när det går i persontrafik. Trafik har tillstånd för att köra 150 passagerare.

Förutom vattenståndet har kommunens muddring av hamnområdet blivit försenat. Nu har kommunen ansökt om akutmuddring hos länsstyrelsen.

– Det stämmer. Vi förstod i april att läget var prekärt och gjorde en sjömätning. För två veckor sedan gjorde vi en ansökan och har sedan fått lämna in kompletterade provtagningar. Nu väntar vi på svar, upplyser Anders Westermark, chef för gata/park.

Läget i hamnområdet är minst sagt ansträngt.

– Vissa segelbåtar har inte kunnat komma till sina båtplatser, men vi har hittills kunnat lösa det genom båtplatsbyte, upplyser hamnvärd Joakim Andersson.

  • Marita Sjöquist