10 dec 2015 11:08

10 dec 2015 11:08

Fullsatt dialogmöte

KARLSBORGSBANAN: Varför avvecklades Karlsborgsbanan när Krösatågen utvecklades?

Många ville veta mer om Karlsborgsbanan under dialogmötet. Ingemar Lundin och Ann-Charlotte Eriksson informerade.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Ingemar Lundin är mannen bakom tågframgångarna i Jönköpings län. Han blev VD på Länstrafiken i Jönköping och såg fördelarna med järnvägsnätet. Istället för att lägga ner och byta ut mot bussar, vilket man fick statliga pengar för, satsade man mot en förnybar framtid med elektrifierade tåg. Nätet har vuxit med direktförbindelser till Halmstad och Göteborg från många mindre orter.

– Vi simmade mot strömmen, sa Lundin. Nu simmar alla åt samma håll. Strömmen har vänt!

Från Trafikverket kom Ann-Charlotte Eriksson. Hon gör en infrastrukturutredning med åtgärdsvalsstudier. Det är långa handläggningstider och den är klar kanske om två år.

– Vi kommer att göra det här noggrant och titta både på åtgärder för 49:an och om det är lönsamt att öppna järnvägen igen och vad det kostar att riva upp eller bygga om? Vad vi än kommer fram till så är det politikerna som beslutar och som ska stå till svars inför sina väljare. Det är därför Ann-Charlotte Eriksson vill ha medborgardialog.

Mötet om Karlsborgsbanan hade initierats av tidningen Skaraborgaren som firar 60-årsjubileum genom dialogmöten i kommunerna.

– Vi har varit i Tibro, Kinnarp, Skara och andra kommuner där vi tar upp ämnen som engagerar lokalt, sa Per Gustafsson, ansvarig utgivare för Skaraborgaren. Mötet hölls i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Ingemar Lundin är mannen bakom tågframgångarna i Jönköpings län. Han blev VD på Länstrafiken i Jönköping och såg fördelarna med järnvägsnätet. Istället för att lägga ner och byta ut mot bussar, vilket man fick statliga pengar för, satsade man mot en förnybar framtid med elektrifierade tåg. Nätet har vuxit med direktförbindelser till Halmstad och Göteborg från många mindre orter.

– Vi simmade mot strömmen, sa Lundin. Nu simmar alla åt samma håll. Strömmen har vänt!

Från Trafikverket kom Ann-Charlotte Eriksson. Hon gör en infrastrukturutredning med åtgärdsvalsstudier. Det är långa handläggningstider och den är klar kanske om två år.

– Vi kommer att göra det här noggrant och titta både på åtgärder för 49:an och om det är lönsamt att öppna järnvägen igen och vad det kostar att riva upp eller bygga om? Vad vi än kommer fram till så är det politikerna som beslutar och som ska stå till svars inför sina väljare. Det är därför Ann-Charlotte Eriksson vill ha medborgardialog.

Mötet om Karlsborgsbanan hade initierats av tidningen Skaraborgaren som firar 60-årsjubileum genom dialogmöten i kommunerna.

– Vi har varit i Tibro, Kinnarp, Skara och andra kommuner där vi tar upp ämnen som engagerar lokalt, sa Per Gustafsson, ansvarig utgivare för Skaraborgaren. Mötet hölls i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

  • Erika Fredholm