07 jan 2016 06:00

07 jan 2016 06:00

Svävare ökar räckvidd

FORSVIK: Svävarpiloter övade manövrering på hal is

I veckan körde för Sjöräddningssällskapet för första gången svävaren Smulle på isen utanför hamnmagasinet i Forsvik.
– Farkosten ökar vår förmåga att hjälpa människor i sjönöd på grunt vatten eller där isen ligger, berättar Anders Henricsson från räddningsstation Karlsborg.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

En svävare är en farkost som flyter ovanpå en luftkudde vilket gör att den klarar alla underlag. Den drivs framåt av en fläktmotor och föraren styr med hjälp vingroder som är monterade i aktern.

– Vår farkost har två mans besättning och kan ta ombord upptill tre nödställda. Max hastighet i öppet vatten är 20 knop och svävaren kan färdas i våghöjder upptill en halvmeter

I farkosten finns all tänkbar utrustning som krävs för att bärga och omhänderta personer som är nedkylda efter vistelse i kallt vatten.

– Med hjälp av gps med sjökort och radioutrustning kan vi operera dygnet runt, berättar piloten Mikael Lindholm.

Beredskap

Stig Grahn är chef för räddningsstationen i Karlsborg, berättar att anskaffningen av svävare är en del i sjöräddningssällskapet arbete med att utveckla den strandnära sjöräddningen.

– Vår stora räddningsbåt är alltid på plats i Vättern men är inte isgående. Svävaren ger oss nya möjligheter att agera på grunt vatten. Med en trailer kan vi snabbt flytta farkosten till andra sjöar i området .

De frivilliga livräddarna har ständig jour enligt ett rullande schema. Kravet är de ska kunna lämna kaj efter 15 minuter med ändamålsenligt utrustning.

Utbildning

Många liknar tekniken med att köra en svävare som att hantera en klick smör i en varm stekpanna. Det krävs regelbunden träning för att bli duktig förare.

– Till helgen deltar vi en nationell samling i Borlänge. Där får vi stöd av instruktörer med lång erfarenhet av svävare i räddningstjänst, berättar piloten Torbjörn Stolbin.

Lojalitet

Sjöräddningssällskapet i Karlsborg består av drygt 25 frivilliga sjöräddare och deras övertygelse att rädda liv blev tydlig när larmkedjan övades under mellandagarna.

– Inom fyra minuter var ett dussin sjöräddare beredda att lämna kaj för att hjälpa människor i sjönöd. Jag imponeras av deras ansvarskänsla och det professionella sätt de vårdar utrustningen, berättar Stig Grahn

Rekrytering

En stor utmaning för sjöräddningen i Karlsborg är att rekrytera nya sjöräddare till verksamheten. Stig Grahn trycker på att det viktigaste är att man har ett intresse av att vilja hjälpa andra människor och att man tycker om vatten.

– Det behövs inga speciella förkunskaper. Sjöräddningssällskapet ger personalen den utbildning de behöver för att lösa uppgiften.

En svävare är en farkost som flyter ovanpå en luftkudde vilket gör att den klarar alla underlag. Den drivs framåt av en fläktmotor och föraren styr med hjälp vingroder som är monterade i aktern.

– Vår farkost har två mans besättning och kan ta ombord upptill tre nödställda. Max hastighet i öppet vatten är 20 knop och svävaren kan färdas i våghöjder upptill en halvmeter

I farkosten finns all tänkbar utrustning som krävs för att bärga och omhänderta personer som är nedkylda efter vistelse i kallt vatten.

– Med hjälp av gps med sjökort och radioutrustning kan vi operera dygnet runt, berättar piloten Mikael Lindholm.

Beredskap

Stig Grahn är chef för räddningsstationen i Karlsborg, berättar att anskaffningen av svävare är en del i sjöräddningssällskapet arbete med att utveckla den strandnära sjöräddningen.

– Vår stora räddningsbåt är alltid på plats i Vättern men är inte isgående. Svävaren ger oss nya möjligheter att agera på grunt vatten. Med en trailer kan vi snabbt flytta farkosten till andra sjöar i området .

De frivilliga livräddarna har ständig jour enligt ett rullande schema. Kravet är de ska kunna lämna kaj efter 15 minuter med ändamålsenligt utrustning.

Utbildning

Många liknar tekniken med att köra en svävare som att hantera en klick smör i en varm stekpanna. Det krävs regelbunden träning för att bli duktig förare.

– Till helgen deltar vi en nationell samling i Borlänge. Där får vi stöd av instruktörer med lång erfarenhet av svävare i räddningstjänst, berättar piloten Torbjörn Stolbin.

Lojalitet

Sjöräddningssällskapet i Karlsborg består av drygt 25 frivilliga sjöräddare och deras övertygelse att rädda liv blev tydlig när larmkedjan övades under mellandagarna.

– Inom fyra minuter var ett dussin sjöräddare beredda att lämna kaj för att hjälpa människor i sjönöd. Jag imponeras av deras ansvarskänsla och det professionella sätt de vårdar utrustningen, berättar Stig Grahn

Rekrytering

En stor utmaning för sjöräddningen i Karlsborg är att rekrytera nya sjöräddare till verksamheten. Stig Grahn trycker på att det viktigaste är att man har ett intresse av att vilja hjälpa andra människor och att man tycker om vatten.

– Det behövs inga speciella förkunskaper. Sjöräddningssällskapet ger personalen den utbildning de behöver för att lösa uppgiften.

  • Henrik Beck Friis

Sjöräddningssällskapet

Är en ideell organisation som utför 70 procent av all sjöräddning i Sverige. De 2 000 frivilliga sjöräddarna är organiserade vid någon av de 69 räddningsstationerna längs Sveriges kuster. Inom 15 minuter, dygnet runt är de beredda att rädda nödställda.

Källa: sjoraddning.se