15 feb 2016 06:00

15 feb 2016 06:00

Ett celebert biobesök

KARLSBORG: Medea speglar vår tids utsatthet.

Daniel Börtz är tonsättare med viss anknytning till Undenäs. I fyrtio år har han sommarbott i Näs. Han är en synnerligen produktiv kompositör. Har skrivit sex operor, kammarmusik och symfonier.

Daniel Börtz är tonsättare med viss anknytning till Undenäs. I fyrtio år har han sommmarbott i Näs. Han är en synnerligen produktiv kompositör. Har skrivit sex operor, kammarmusik och symfonier. Den 23 januari hade det antika dramat Medea med musik komponerad av Daniel Börtz premiär i Stockholm. I lördags direktsändes Medea från Kungliga Operan och sågs av operafantaster på Bio Casablanca i Karlsborg. I salongen satt även Daniel Börtz.

– Jag har sett samtliga föreställningar och upplevt utvecklingen hos rollinnehavarna ihop med musiken, berättar han för publiken före föreställningen. Vi går på pumpen på samma saker nu som då.

I pausen sändes en intervju med dirigenten Patrik Ringborg, som passade på att hälsa till kompositören som han visste satt i salongen på Casablanca i Karlsborg!

Tragedin Medea skrevs av Euripides och hade premiär redan 431 före Kristus. Den handlar om en bedragen hustru vars hämndbegär inte vet några gränser. Liknande tragedier utspelas än i dag. Medea berättar historien om svartsjuka och blodiga hämnd på sin otrogne make Jason, med vilken hon har två söner. Hon har offrat allt för honom och han lönar henne genom att överge henne för en yngre kvinna. Jasons svek är oförlåtligt. Den optimala hämnden är att döda inte bara den nya kvinnan och hennes far utan också de två söner hon har med Jason. Daniel Börtz nyskrivna opera, Euripides antika drama, har modern svensk text av Agneta Plejel och Jan Stolpe. Universellt och tidlöst.

– Musiken var svår, tyckte besökare, ingen melodi att minnas. Den var dock mycket uttrycksfull, då den förstärkte och följde händelseförloppet.

Daniel Börtz är tonsättare med viss anknytning till Undenäs. I fyrtio år har han sommmarbott i Näs. Han är en synnerligen produktiv kompositör. Har skrivit sex operor, kammarmusik och symfonier. Den 23 januari hade det antika dramat Medea med musik komponerad av Daniel Börtz premiär i Stockholm. I lördags direktsändes Medea från Kungliga Operan och sågs av operafantaster på Bio Casablanca i Karlsborg. I salongen satt även Daniel Börtz.

– Jag har sett samtliga föreställningar och upplevt utvecklingen hos rollinnehavarna ihop med musiken, berättar han för publiken före föreställningen. Vi går på pumpen på samma saker nu som då.

I pausen sändes en intervju med dirigenten Patrik Ringborg, som passade på att hälsa till kompositören som han visste satt i salongen på Casablanca i Karlsborg!

Tragedin Medea skrevs av Euripides och hade premiär redan 431 före Kristus. Den handlar om en bedragen hustru vars hämndbegär inte vet några gränser. Liknande tragedier utspelas än i dag. Medea berättar historien om svartsjuka och blodiga hämnd på sin otrogne make Jason, med vilken hon har två söner. Hon har offrat allt för honom och han lönar henne genom att överge henne för en yngre kvinna. Jasons svek är oförlåtligt. Den optimala hämnden är att döda inte bara den nya kvinnan och hennes far utan också de två söner hon har med Jason. Daniel Börtz nyskrivna opera, Euripides antika drama, har modern svensk text av Agneta Plejel och Jan Stolpe. Universellt och tidlöst.

– Musiken var svår, tyckte besökare, ingen melodi att minnas. Den var dock mycket uttrycksfull, då den förstärkte och följde händelseförloppet.

  • Erika Fredholm