07 mar 2016 06:00

07 mar 2016 06:00

Nya tag för turismen

TURISM: Ny chef och ny styrelse

Ny turistchef är på plats och en ny styrelse är vald. Nu ska arbetet utvecklas framåt med nya grepp.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

– Det här är en nystart och nu blickar vi inte bakåt. Vi har i dag en ny styrelse och en ny verksamhetsledning, nu har vi chansen att göra något bra av detta, säger kommunalrådet Peter Lindroth (S).

Nye turistchefen

Jarl Karlsson är Karlsborgs nye turistchef. Han bor i Mölltorp och har jobbat i byggbranschen bland annat som konsult inom lantbrukssektorn och nu senast har han varit produktutvecklare för A-Betong.

På fritiden

Han är en aktiv föreningsmänniska i kommunen.

– Jag har jobbat med ungdomar och det har varit mycket scouting och skidor och jag har varit ordförande i Mölltorps Ridsällskap. Jag är engagerad i CSS och har varit med och byggt ställplatserna och är ordförande i Stenbryggans hamnförening, berättar Jarl Karlsson.

Han är även politiskt engagerad för Centerpartiet och är ledamot i byggnadsnämnden och satt tills nyligen i kommunfullmäktige, ett uppdrag han avsagt sig på grund av jobbet som turistchef.

Utveckla framåt

Det finns många idéer för utveckling framöver. Mer satsningar på båt- och fisketurismen är en.

– Vi har mycket besöksmål som vi kan göra ännu mer med. Vi har ett överskott i gästplatser i båthamnen och vi kan utveckla servicen kring bryggan mer. Vi ska även lyfta att vi har 35 mil strandlinje.

Mobilt kontor

De kommer i sommar att ha ett mobilt kontor som besöker turisterna där de befinner sig för att hälsa välkomna och ge hjälp vid behov. Att vidareutveckla de samarbeten som finns i dag kring Göta Kanal och runt Värnen och Vättern är andra delar. Fortsätta satsningar ska även ske inom de fyra besöksmålen Fästningen, Sommarland, Läckö slott och Arenan i Skövde.

– Vi kommer i år ha en stor marknadsföring mot utlandet. Vi har tillsammans lagt 1,5 miljoner kronor.

Next Skövde

Ett avtal med Next Skövde har också ingåtts, där det bland annat handlar om att få draghjälp i marknadsföringen.

– Next Skövde är en språngbräda till en större marknad. Det är ett ömsesidigt arbete, vi får vissa proffstjänster av dem och de erbjuder Karlsborg som ett besökmål. De hjälper oss att öppna dörrar och avlastar oss i visst arbete men det är vi som styr allt.

I dagsläget arbetar Henrik Fransson och Anneli Sandell på infocentret och under sommaren ska arbetsstyrkan utökas med informatörer och guider.

Näringslivet med

I den nya turiststyrelsen finns nu inte bara politiker utan även representanter från näringslivet. Fyra av de fem ledmötena är dessutom kvinnor.

– Grunden är att få med näringslivet som är en enorm kompetensförstärkning vilket betyder mycket, säger Peter Lindroth som är ordförande.

– Det är kul och viktigt att vi får vara med och påverka. Vi har nätverk och kan komma med input utifrån. Vi kan dela med oss av de synpunkter och åsikter vi hör och har vilket känns jättebra, säger vice ordförande Lotta Haskovec.

De övriga ledamöterna i styrelsen är Nina Davidsson (C), Susanne Ytterborn och Åsa Irenheim.

– Det här är en nystart och nu blickar vi inte bakåt. Vi har i dag en ny styrelse och en ny verksamhetsledning, nu har vi chansen att göra något bra av detta, säger kommunalrådet Peter Lindroth (S).

Nye turistchefen

Jarl Karlsson är Karlsborgs nye turistchef. Han bor i Mölltorp och har jobbat i byggbranschen bland annat som konsult inom lantbrukssektorn och nu senast har han varit produktutvecklare för A-Betong.

På fritiden

Han är en aktiv föreningsmänniska i kommunen.

– Jag har jobbat med ungdomar och det har varit mycket scouting och skidor och jag har varit ordförande i Mölltorps Ridsällskap. Jag är engagerad i CSS och har varit med och byggt ställplatserna och är ordförande i Stenbryggans hamnförening, berättar Jarl Karlsson.

Han är även politiskt engagerad för Centerpartiet och är ledamot i byggnadsnämnden och satt tills nyligen i kommunfullmäktige, ett uppdrag han avsagt sig på grund av jobbet som turistchef.

Utveckla framåt

Det finns många idéer för utveckling framöver. Mer satsningar på båt- och fisketurismen är en.

– Vi har mycket besöksmål som vi kan göra ännu mer med. Vi har ett överskott i gästplatser i båthamnen och vi kan utveckla servicen kring bryggan mer. Vi ska även lyfta att vi har 35 mil strandlinje.

Mobilt kontor

De kommer i sommar att ha ett mobilt kontor som besöker turisterna där de befinner sig för att hälsa välkomna och ge hjälp vid behov. Att vidareutveckla de samarbeten som finns i dag kring Göta Kanal och runt Värnen och Vättern är andra delar. Fortsätta satsningar ska även ske inom de fyra besöksmålen Fästningen, Sommarland, Läckö slott och Arenan i Skövde.

– Vi kommer i år ha en stor marknadsföring mot utlandet. Vi har tillsammans lagt 1,5 miljoner kronor.

Next Skövde

Ett avtal med Next Skövde har också ingåtts, där det bland annat handlar om att få draghjälp i marknadsföringen.

– Next Skövde är en språngbräda till en större marknad. Det är ett ömsesidigt arbete, vi får vissa proffstjänster av dem och de erbjuder Karlsborg som ett besökmål. De hjälper oss att öppna dörrar och avlastar oss i visst arbete men det är vi som styr allt.

I dagsläget arbetar Henrik Fransson och Anneli Sandell på infocentret och under sommaren ska arbetsstyrkan utökas med informatörer och guider.

Näringslivet med

I den nya turiststyrelsen finns nu inte bara politiker utan även representanter från näringslivet. Fyra av de fem ledmötena är dessutom kvinnor.

– Grunden är att få med näringslivet som är en enorm kompetensförstärkning vilket betyder mycket, säger Peter Lindroth som är ordförande.

– Det är kul och viktigt att vi får vara med och påverka. Vi har nätverk och kan komma med input utifrån. Vi kan dela med oss av de synpunkter och åsikter vi hör och har vilket känns jättebra, säger vice ordförande Lotta Haskovec.

De övriga ledamöterna i styrelsen är Nina Davidsson (C), Susanne Ytterborn och Åsa Irenheim.

  • Anneli Malm