02 jul 2016 06:00

02 jul 2016 06:00

Många tyckte till om nya symbolen

MARKNADSFÖRING: 225 svar via vykort

Det var många som ville vara med och tycka till om utseendet på Karlsborgs nya symbol. 221 personer har svarat via kommunens vykort och fyra personer har skickat in e-post.

Karlsborgs kommun med samarbetspartners är på jakt efter en grafisk profil för Karlsborg som plats.

– Vi jämför det lite med Hjos symbol ”I love Hjo”, som ska kunna användas av alla som på något sätt vill marknadsföra Karlsborg i olika sammanhang, säger Karin Stattin som är kommunens kommunikationsstrateg.

Hjärta och själ

För att hitta kärnan i vad som är Karlsborg hjärta och själ skickades ett vykort ut till Karlsborgsborna där de fick svara på vad de tycker är utmärkande sig för staden.

– Vi ville göra något mer exklusivt och personligt i stället för att bara göra en kampanj på internet, vi tänkte att vi skulle få in fler svar på det, säger Stattin.

Känsla och eftertanke

Den 30 juni var sista dagen att skicka in sitt vykort och responsen blev större än man hade trott.

– Det märks att det finns ett stort engagemang för det här och att där många som vill säga sin åsikt, säger Maria Larsson som är registrator och sitter med i arbetsgruppen.

– Det är väldigt många som har skrivit lite längre beskrivningar med mycket känsla och eftertanke, tillägger hon och fortsätter.

– Det är nog det vi blev mest förvånade över, att det finns så starka känslor för Karlsborg och det är vi väldigt tacksamma för.

Bondens marknad

I svaren återfinns ett 60-tal ord som är frekvent återkommande och dessa är bland annat fästningen, vattnet, naturen, Vättern, Vanäs udde och Göta kanal.

– Mycket av det som kommit in har vi ju tänkt på innan, men det är alltid bra att få det bekräftat från ortsborna, säger Jennie Linder som är det som fått uppdraget att utforma den nya profilen.

Ett förslag kommer att presenteras på Bondens marknad och invånarnas synpunkter kommer vara vägledande i för den slutliga symbolen.

Karlsborgs kommun med samarbetspartners är på jakt efter en grafisk profil för Karlsborg som plats.

– Vi jämför det lite med Hjos symbol ”I love Hjo”, som ska kunna användas av alla som på något sätt vill marknadsföra Karlsborg i olika sammanhang, säger Karin Stattin som är kommunens kommunikationsstrateg.

Hjärta och själ

För att hitta kärnan i vad som är Karlsborg hjärta och själ skickades ett vykort ut till Karlsborgsborna där de fick svara på vad de tycker är utmärkande sig för staden.

– Vi ville göra något mer exklusivt och personligt i stället för att bara göra en kampanj på internet, vi tänkte att vi skulle få in fler svar på det, säger Stattin.

Känsla och eftertanke

Den 30 juni var sista dagen att skicka in sitt vykort och responsen blev större än man hade trott.

– Det märks att det finns ett stort engagemang för det här och att där många som vill säga sin åsikt, säger Maria Larsson som är registrator och sitter med i arbetsgruppen.

– Det är väldigt många som har skrivit lite längre beskrivningar med mycket känsla och eftertanke, tillägger hon och fortsätter.

– Det är nog det vi blev mest förvånade över, att det finns så starka känslor för Karlsborg och det är vi väldigt tacksamma för.

Bondens marknad

I svaren återfinns ett 60-tal ord som är frekvent återkommande och dessa är bland annat fästningen, vattnet, naturen, Vättern, Vanäs udde och Göta kanal.

– Mycket av det som kommit in har vi ju tänkt på innan, men det är alltid bra att få det bekräftat från ortsborna, säger Jennie Linder som är det som fått uppdraget att utforma den nya profilen.

Ett förslag kommer att presenteras på Bondens marknad och invånarnas synpunkter kommer vara vägledande i för den slutliga symbolen.

  • Anna Leijon