06 jul 2016 16:13

06 jul 2016 16:13

Båttrafiken börjar komma igång

FORSVIK: Slussvakten styr båtarna

Än så länge har inte båttrafiken på kanalen nått sin topp denna sommar. I Forsvik är enbart en slussvakt i tjänst och han hinner gott och väl med det han ska.

Att titta på när båtarna slussas är ett nöje i sig och lockar många åskådare under vackra sommardagar. Flera tusen fritidsbåtar och ett antal större passagerarbåtar trafikerar varje år den 19 mil långa kanalen, som löper från Mem i Östergötland till Sjötorp vid Vänern.

I Forsvik finns en av kanalens 58 slussar. Den är dessutom den allra äldsta då den stod klar 1813. De första spadtagen till Göta kanal, landets genom tiderna största byggprojekt, togs 1810. Hela 23 år tog det sedan att få kanalen färdig och många svettpärlor fälldes under denna tid.

Arbetskraften, förutom ingenjörer och andra projektledare, bestod av runt 58 000 indelta soldater samt ett par hundra ryska desertörer.

Att titta på när båtarna slussas är ett nöje i sig och lockar många åskådare under vackra sommardagar. Flera tusen fritidsbåtar och ett antal större passagerarbåtar trafikerar varje år den 19 mil långa kanalen, som löper från Mem i Östergötland till Sjötorp vid Vänern.

I Forsvik finns en av kanalens 58 slussar. Den är dessutom den allra äldsta då den stod klar 1813. De första spadtagen till Göta kanal, landets genom tiderna största byggprojekt, togs 1810. Hela 23 år tog det sedan att få kanalen färdig och många svettpärlor fälldes under denna tid.

Arbetskraften, förutom ingenjörer och andra projektledare, bestod av runt 58 000 indelta soldater samt ett par hundra ryska desertörer.

  • Inger Andersson Hultin