22 aug 2016 06:00

22 aug 2016 06:00

Sommarens unga företagare prisade

KARLSBORG

Sommarens och – vem vet – kanske också några av framtidens företagare och entreprenörer, samlades i Filmsalen i slutet av förra veckan kväll för avslutning.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Sammanlagt 17 ungdomar från Hjo och Karlsborg i åldrarna 14 till 17 år har under tre veckor i sommar provat på hur det är att driva eget företag.

I torsdags var det dags för festlig avslutning, som hölls i Filmsalen vid fästningen.

Nödvändiga grunder

Veckan före midsommar skedde starten då deltagarna fick lära sig nödvändiga grunder om eget företagande.

Det gällde först och främst att ha en affärsidé för den kommande verksamheten, men också inhämta grundkunskaper i bland annat marknadsföring, bokföring och uppträdande.

Var och en av de unga entreprenörerna fick dessutom 2000 kronor i startkapital för att komma i gång och jobba.

Olika verksamheter

Efter denna introduktion var det så dags att köra i gång. Sommaren visade sig varit intensiv för de 17 ungdomarna.

Det har bakats, utförts hushållsnära tjänster, datasupport, hennatatuering, biodling – ja, en blandad kompott av verksamheter enligt handledare Ronny Olsson från Nyföretagarcentrum, som vid sin sida haft yrkesvägledare Helene Wätterbo från Hjo.

Tre kategorier

I torsdags var det så gemensam avslutning för sommarens och kanske också framtidens entreprenörer. Föräldrar, vänner och andra inbjudna gäster var på plats i Filmsalen när de företagsamma ungdomarna fick visa upp sig.

Ungdomarna visade i utställningsform vad de sysslat med och gästerna fick rösta i de tre kategorierna Årets nytänkare, Bästa marknadsföring och Roligaste utställning.

Innan röstresultatet presenterades bjöds det också på smörgåstårta och kaffe.

Diplom utdelades

Alla ungdomar som varit med fick välförtjänta diplom och diverse andra priser. Bästa marknadsföring delades av två sommarföretag; Riddarhonung och Hennatatuering. Hennatatuering stod dessutom för Årets nytänk.

Roligaste utställning hade Tea´s frukostbröd.

Årets affärsidé var utsedd av en speciell jury och denna ärofyllda utmärkelse tilldelades Felix Lennartsson från Fågelås och hans företag Riddarhonung. Två bikupor har han haft hand om under sommaren, vilka han skött från start till försäljning och leverans av färdig honung. Ett 20-tal bistick sade han sig också ha fått på köpet under sommarens lopp.

Idel lovord

De båda näringslivscheferna i Hjo och Karlsborg, Kristina Mustajärvi och Fredrik Tidholm, som också var på plats, strödde idel lovord över sommarens unga företagare.

– De är helt klart de bästa genom åren! De har imponerat!

De båda medverkande kommunerna har sponsrat projektet, som enligt Ronny Olsson körts i ungefär tio år.

Det ursprungliga konceptet är engelskt, vilket så småningom svenska Västernorrlands län tog efter.

Övriga som vill köra samma upplägg, får betala en licensavgift.

Sammanlagt 17 ungdomar från Hjo och Karlsborg i åldrarna 14 till 17 år har under tre veckor i sommar provat på hur det är att driva eget företag.

I torsdags var det dags för festlig avslutning, som hölls i Filmsalen vid fästningen.

Nödvändiga grunder

Veckan före midsommar skedde starten då deltagarna fick lära sig nödvändiga grunder om eget företagande.

Det gällde först och främst att ha en affärsidé för den kommande verksamheten, men också inhämta grundkunskaper i bland annat marknadsföring, bokföring och uppträdande.

Var och en av de unga entreprenörerna fick dessutom 2000 kronor i startkapital för att komma i gång och jobba.

Olika verksamheter

Efter denna introduktion var det så dags att köra i gång. Sommaren visade sig varit intensiv för de 17 ungdomarna.

Det har bakats, utförts hushållsnära tjänster, datasupport, hennatatuering, biodling – ja, en blandad kompott av verksamheter enligt handledare Ronny Olsson från Nyföretagarcentrum, som vid sin sida haft yrkesvägledare Helene Wätterbo från Hjo.

Tre kategorier

I torsdags var det så gemensam avslutning för sommarens och kanske också framtidens entreprenörer. Föräldrar, vänner och andra inbjudna gäster var på plats i Filmsalen när de företagsamma ungdomarna fick visa upp sig.

Ungdomarna visade i utställningsform vad de sysslat med och gästerna fick rösta i de tre kategorierna Årets nytänkare, Bästa marknadsföring och Roligaste utställning.

Innan röstresultatet presenterades bjöds det också på smörgåstårta och kaffe.

Diplom utdelades

Alla ungdomar som varit med fick välförtjänta diplom och diverse andra priser. Bästa marknadsföring delades av två sommarföretag; Riddarhonung och Hennatatuering. Hennatatuering stod dessutom för Årets nytänk.

Roligaste utställning hade Tea´s frukostbröd.

Årets affärsidé var utsedd av en speciell jury och denna ärofyllda utmärkelse tilldelades Felix Lennartsson från Fågelås och hans företag Riddarhonung. Två bikupor har han haft hand om under sommaren, vilka han skött från start till försäljning och leverans av färdig honung. Ett 20-tal bistick sade han sig också ha fått på köpet under sommarens lopp.

Idel lovord

De båda näringslivscheferna i Hjo och Karlsborg, Kristina Mustajärvi och Fredrik Tidholm, som också var på plats, strödde idel lovord över sommarens unga företagare.

– De är helt klart de bästa genom åren! De har imponerat!

De båda medverkande kommunerna har sponsrat projektet, som enligt Ronny Olsson körts i ungefär tio år.

Det ursprungliga konceptet är engelskt, vilket så småningom svenska Västernorrlands län tog efter.

Övriga som vill köra samma upplägg, får betala en licensavgift.

  • Inger Andersson-Hultin