15 jul 2017 06:00

15 jul 2017 06:00

Film ska locka unga att förverkliga sina idéer

KULTUR OCH FRITID: Ungdomsdröm

Ungdomsdröm är ett bidrag från kultur och fritid som hjälper unga att förverkliga sina idéer. En reklamfilm gjord av ungdomar ska nu få fler att upptäcka möjligheten.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Tre feriepraktikanter har tillsammans med filmbolagen i Hangar 80, Dupp, Brännjärn och Three Piece arbetat fram en reklamfilm som ska marknadsföra kultur- och fritids bidrag Ungdomsdröm. Det eftersom det har varit svårt att nå ut till dem som det berör.

Inte många som söker

– Det är inte så många som söker det och det är säkerligen många som inte vet att det finns. Det svåra är att kommunicera ut det till ungdomarna och få dem till att vilja göra något. Jag har använt mig av sociala medier och av Kabyssens kanaler men det är inte tillräckligt, säger kultursamordnare Johanna Marström och tillägger:

Skapa roliga aktiviteter

– Syftet är att vi vill att ungdomar ska ta del av möjligheten att förverkliga de idéer de har, att skapa evenemang och roliga aktiviteter för dem själva och det finns pengar att göra detta för. Filmen blir samtidigt en kreativ process där ungdomarna får lära sig att skapa en film. Det blir ett mervärde och de får tycka till om hur de tycker filmen ska se ut.

Kultur och fritids feriepraktikanter Maria Meleshko, Stina Erlingborn och Samuel Luth har tillsammans med filmbolagen skrivit manus, de agerar skådespelare i filmen och är delaktiga i att sedan färdigställa reklamfilmen.

– Det är jättekul, fast det är tajt med tid men vi lär oss mycket. I går skrev vi manus, i dag filmar vi och sen ska vi redigera, säger de.

En picknick med DJ

Filmteamet har tagit fram förslag på olika evenemang och aktiviteter som bidraget kan användas till som att spela Bumperball på Moliden, paddla kajak eller som på bilden, anordna en picknick för sina vänner med en DJ som underhåller.

Det viktiga är att evenemanget är öppet för alla ungdomar.

Reklamfilmen kommer att lanseras under hösten och finnas som en länk på kommunens hemsida.

Tre feriepraktikanter har tillsammans med filmbolagen i Hangar 80, Dupp, Brännjärn och Three Piece arbetat fram en reklamfilm som ska marknadsföra kultur- och fritids bidrag Ungdomsdröm. Det eftersom det har varit svårt att nå ut till dem som det berör.

Inte många som söker

– Det är inte så många som söker det och det är säkerligen många som inte vet att det finns. Det svåra är att kommunicera ut det till ungdomarna och få dem till att vilja göra något. Jag har använt mig av sociala medier och av Kabyssens kanaler men det är inte tillräckligt, säger kultursamordnare Johanna Marström och tillägger:

Skapa roliga aktiviteter

– Syftet är att vi vill att ungdomar ska ta del av möjligheten att förverkliga de idéer de har, att skapa evenemang och roliga aktiviteter för dem själva och det finns pengar att göra detta för. Filmen blir samtidigt en kreativ process där ungdomarna får lära sig att skapa en film. Det blir ett mervärde och de får tycka till om hur de tycker filmen ska se ut.

Kultur och fritids feriepraktikanter Maria Meleshko, Stina Erlingborn och Samuel Luth har tillsammans med filmbolagen skrivit manus, de agerar skådespelare i filmen och är delaktiga i att sedan färdigställa reklamfilmen.

– Det är jättekul, fast det är tajt med tid men vi lär oss mycket. I går skrev vi manus, i dag filmar vi och sen ska vi redigera, säger de.

En picknick med DJ

Filmteamet har tagit fram förslag på olika evenemang och aktiviteter som bidraget kan användas till som att spela Bumperball på Moliden, paddla kajak eller som på bilden, anordna en picknick för sina vänner med en DJ som underhåller.

Det viktiga är att evenemanget är öppet för alla ungdomar.

Reklamfilmen kommer att lanseras under hösten och finnas som en länk på kommunens hemsida.

  • Anneli Malm

Ungdomsdröm

Bidraget Ungdomsdröm vänder sig till ungdomar mellan 15-25 år som är bosatta i Karlsborgs kommun.

Tanken är att det ska ge ungdomar möjligheten att förverkliga sina idéer, att ha aktiviteter, arrangemang eller projekt inom kultur- och fritidsområdet som är öppna för andra ungdomar i kommunen.

Bidraget är på upp till 5 000 kronor och kan även ges till förstudier inför en aktivitet eller arrangemang. Projekten får inte vara vinstdrivande.