06 okt 2017 14:33

06 okt 2017 14:33

Lyft för båtunderhållet

FORSVIK: Slipvagn äntligen på plats

Efter år av väntan kan man på Forsviks varv snart börja arbeta mer effektivt i underhållandet av båtar. En efterlängtad slipvagn kom fram på torsdagen och kunde börja installeras.

Tillskottet i form av en slipvagn kommer innebära ett lyft för verksamheten på Forsviks bruk och för kommunen som helhet.

– Det här har vi väntat länge på. Det gör Karlsborg och Forsvik mer attraktivt, säger Patrik Zimonyi på Forsviks varv.

– Byggnaderna i Forsvik finns redan på plats och man har begränsat sig till att inte använda vattenvägen. Med slipvagnen blir det en mycket mer komplett anläggning.

Underhållet har krävt mycket möda och besvär fram till nu.

– Vi har tidigare tagit hit kranbilar från Skövde. Det har varit dyrt och otroligt mycket mer omständigt. Nu blir det också miljövänligare, eftersom det bara drar lite el.

Snabbt underhåll

Slipvagnen går på räls under vattnet och dras med vinsch upp till markplan, där underhållet kan göras.

Nu ska man enkelt kunna ta upp båtar, underhålla dem och lägga i dem under loppet av inte mindre än en dag. Slipvagnens fördel är just att man kan göra korta jobb, såsom att måla, byta skrov eller kolla skicket.

Runt Vättern finns i dag små kranar, men inga av dessa kan ta upp några särskilt tunga fartyg. Med slipvagnen kommer man kunna få upp tre gånger så tunga båtar. Maxkapaciteten är sextio ton.

Transport

Det har inte varit lätt att få den otympliga vagnen från Stenåsen i Tibro, där den tillverkades, hela vägen till Forsvik. Därför styckade man först upp den i två delar.

Man har varit tvungna att transportera de två delarna med hjullastare hela vägen. Ett antal balkar medföljde, som användes för att svetsa ihop slipvagnen.

När den monterats ihop sätts hjul på. Sedan ska rälsar monteras på de slipers som redan för åtta år sedan sattes i marken.

Vinschspel

Ett sista och nödvändigtvis steg för att göra slipvagnen funktionell är att bygga till ett vinschspel bakom som ska driva hela konstruktionen.

Flera förfrågningar om att underhålla båtar på varvet kommer in varje år. Tre båtar står i dag på tur. Om någon av dem hinner tas upp i år är tveksamt.

Men i och med slipvagnen ligger framtiden för Forsviks varv.

– Jag tror det kommer bli riktigt bra. Nu får vi, Karlsborgs kommun och invånarna, tillbaka det som vi lagt ner, säger Patrik Zimonyi.

Tillskottet i form av en slipvagn kommer innebära ett lyft för verksamheten på Forsviks bruk och för kommunen som helhet.

– Det här har vi väntat länge på. Det gör Karlsborg och Forsvik mer attraktivt, säger Patrik Zimonyi på Forsviks varv.

– Byggnaderna i Forsvik finns redan på plats och man har begränsat sig till att inte använda vattenvägen. Med slipvagnen blir det en mycket mer komplett anläggning.

Underhållet har krävt mycket möda och besvär fram till nu.

– Vi har tidigare tagit hit kranbilar från Skövde. Det har varit dyrt och otroligt mycket mer omständigt. Nu blir det också miljövänligare, eftersom det bara drar lite el.

Snabbt underhåll

Slipvagnen går på räls under vattnet och dras med vinsch upp till markplan, där underhållet kan göras.

Nu ska man enkelt kunna ta upp båtar, underhålla dem och lägga i dem under loppet av inte mindre än en dag. Slipvagnens fördel är just att man kan göra korta jobb, såsom att måla, byta skrov eller kolla skicket.

Runt Vättern finns i dag små kranar, men inga av dessa kan ta upp några särskilt tunga fartyg. Med slipvagnen kommer man kunna få upp tre gånger så tunga båtar. Maxkapaciteten är sextio ton.

Transport

Det har inte varit lätt att få den otympliga vagnen från Stenåsen i Tibro, där den tillverkades, hela vägen till Forsvik. Därför styckade man först upp den i två delar.

Man har varit tvungna att transportera de två delarna med hjullastare hela vägen. Ett antal balkar medföljde, som användes för att svetsa ihop slipvagnen.

När den monterats ihop sätts hjul på. Sedan ska rälsar monteras på de slipers som redan för åtta år sedan sattes i marken.

Vinschspel

Ett sista och nödvändigtvis steg för att göra slipvagnen funktionell är att bygga till ett vinschspel bakom som ska driva hela konstruktionen.

Flera förfrågningar om att underhålla båtar på varvet kommer in varje år. Tre båtar står i dag på tur. Om någon av dem hinner tas upp i år är tveksamt.

Men i och med slipvagnen ligger framtiden för Forsviks varv.

– Jag tror det kommer bli riktigt bra. Nu får vi, Karlsborgs kommun och invånarna, tillbaka det som vi lagt ner, säger Patrik Zimonyi.

  • Jesper Sydhagen