20 okt 2015 04:00

20 okt 2015 04:00

Trodde jag köpte mer tid

LINDA VAN LITH

Tid är oftast en bristvara i mitt liv. För att effektivisera min vardag något investerade jag i en hushållsassistent som jag hoppades skulle hjälpa mig de få tillfällena jag får för mig att baka. Tyvärr blev det inte riktigt som jag hade planerat.

Redan när jag kom hem med den nyinköpta maskinen började problemen. Den lät konstigt, ett uppenbart fel som även personalen i butiken konstaterade. Efter två vändor till affären hade de äntligen bestämt sig, varan skulle inte bytas ut utan jag skulle själv lämna in den på en servicefirma. Tyvärr stängde denna reparationssnik tidigare än många andra företag så lagningen fick vänta en dag till.

När jag äntligen hade hittat till rätt inlämningsställe fick jag ett hämtningsdatum i slutet av veckan. Efter några dagar plingade det till i mobilen och ett sms med texten ”Pga sjukdom måste vi boka om vårt planerade besök, om tiden inte passar ring” gjorde sig synligt i displayen.

När hämtningsdagen var inne åkte jag dit igen. Expediten, som förövrigt var den som tog emot mig även vid första besöket, såg förvånad ut och undrade vad jag hade för ärende denna gång. ”Jag har lämnat in min helt nya hushållsassistent hos er och fick ett meddelande om att jag kunde hämta den i dag” svarade jag minst lika förvånad. Efter att ha visat smset med den nya tiden fick jag till svar att något hade blivit fel och att det skulle dröja ytterligare en tid innan den var klar för avhämtning, eventuellt skulle produkten inte ens att gå att reparera.

Assistenten hade nu varit på villovägar i flera veckor och resan var tyvärr inte slut där heller. När reparationsfirman tillslut ringde upp informerade de om att det skulle skickas en ny assistent från Stockholm och att någon skulle ta kontakt med mig inom kort. Tiden gick men ingen ringde, jag kunde heller inte söka personen eftersom denne någon fortfarande var okänd för mig.

Mitt enda hopp var att höra av mig till butiken jag köpte assistenten hos. Personalen var helt ovetande om situationen och skulle återigen höra sig för innan de kunde fatta ett beslut. Nästa dag fick jag två samtal, ett från butiken och ett från ett fraktföretag. Helt plötsligt fanns det två likadana varor som väntade på att bli en del av mitt kök. Krångel, krångel, krångel som även detta måste redas ut av mig, den stressade konsumenten som trodde att hon skulle få mer tid i och med köpet.

Efter att ha fortsatt mitt arbete som tillfällig informatör åt butiken, servicefirman, Stockholms- och fraktföretaget fick jag tillslut hem EN ny hushållsassistent. Eller ny och ny, hela maskinen var täckt av repor så lite erfarenhet måste den allt ha. Here we go again!

Hiss: Nybakade bullar

Diss: Företag som slutar ta sitt ansvar efter att kvittot har skrivits ut.

Redan när jag kom hem med den nyinköpta maskinen började problemen. Den lät konstigt, ett uppenbart fel som även personalen i butiken konstaterade. Efter två vändor till affären hade de äntligen bestämt sig, varan skulle inte bytas ut utan jag skulle själv lämna in den på en servicefirma. Tyvärr stängde denna reparationssnik tidigare än många andra företag så lagningen fick vänta en dag till.

När jag äntligen hade hittat till rätt inlämningsställe fick jag ett hämtningsdatum i slutet av veckan. Efter några dagar plingade det till i mobilen och ett sms med texten ”Pga sjukdom måste vi boka om vårt planerade besök, om tiden inte passar ring” gjorde sig synligt i displayen.

När hämtningsdagen var inne åkte jag dit igen. Expediten, som förövrigt var den som tog emot mig även vid första besöket, såg förvånad ut och undrade vad jag hade för ärende denna gång. ”Jag har lämnat in min helt nya hushållsassistent hos er och fick ett meddelande om att jag kunde hämta den i dag” svarade jag minst lika förvånad. Efter att ha visat smset med den nya tiden fick jag till svar att något hade blivit fel och att det skulle dröja ytterligare en tid innan den var klar för avhämtning, eventuellt skulle produkten inte ens att gå att reparera.

Assistenten hade nu varit på villovägar i flera veckor och resan var tyvärr inte slut där heller. När reparationsfirman tillslut ringde upp informerade de om att det skulle skickas en ny assistent från Stockholm och att någon skulle ta kontakt med mig inom kort. Tiden gick men ingen ringde, jag kunde heller inte söka personen eftersom denne någon fortfarande var okänd för mig.

Mitt enda hopp var att höra av mig till butiken jag köpte assistenten hos. Personalen var helt ovetande om situationen och skulle återigen höra sig för innan de kunde fatta ett beslut. Nästa dag fick jag två samtal, ett från butiken och ett från ett fraktföretag. Helt plötsligt fanns det två likadana varor som väntade på att bli en del av mitt kök. Krångel, krångel, krångel som även detta måste redas ut av mig, den stressade konsumenten som trodde att hon skulle få mer tid i och med köpet.

Efter att ha fortsatt mitt arbete som tillfällig informatör åt butiken, servicefirman, Stockholms- och fraktföretaget fick jag tillslut hem EN ny hushållsassistent. Eller ny och ny, hela maskinen var täckt av repor så lite erfarenhet måste den allt ha. Here we go again!

Hiss: Nybakade bullar

Diss: Företag som slutar ta sitt ansvar efter att kvittot har skrivits ut.