30 sep 2016 12:12

30 sep 2016 12:12

Stekhett med privatleasing

MOTOR

Noll kronor i insats och en fast månadskostnad där service och försäkring ingår.
Privatleasing har på kort tid blivit den hetaste trenden i bilhallarna.
– Det är tryggt och bekvämt, säger Patrik Ottosson, platschef på Lindströms Bil i Skövde.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Nybilsförsäljningen i Skövde ökar snabbt och under 2016 kommer flera bilhandlare att slå nya försäljningsrekord. Från januari till augusti såldes 2 074 bilar, en ökning med drygt 14 procent jämfört med samma period förra året.

Låg ränta och stark ekonomi är två bidragande orsaker till den fortsatta rusningen i bilhallarna, där allt fler av privatbilisterna väljer att finansiera sitt köp med privatleasing, också kallad konsumentleasing.

Långtidshyra

I korta drag handlar det om att man tecknar ett långtidskontrakt där kunden hyr bilen till en fast månadskostnad, oftast under 36 månader och med en körsträcka om max 1 500 mil per år, utan kontantinsats.

I dag erbjuder de flesta bilmärken ett paketpris där även service och försäkring ingår. Tryggt för kunden som vet vad bilen, med nybilsgaranti som täcker eventuella fel, kommer att kosta varje månad. Och gynnsamt för bilhandeln som får ut fler nya bilar på vägarna.

– Utvecklingen har gått snabbt och det här är nog bara början. Vi var tidigt ute och erbjöd en form av privatleasing på vår minsta modell Toyota Aygo redan 2006, men i dag kan man privatleasa även de större bilmodellerna, säger Patrik Ottosson som bedömer att den nya finansieringsformen står för 20 procent av företagets nybilsförsäljning i Skövde.

– Det är kunder som vill ha ett tryggt och bekvämt bilägande, ofta yngre människor eller familjer, och som kanske vill lägga sina sparade pengar på en bostad i stället. Dessutom tar man ingen ekonomisk risk eftersom vi garanterar restvärdet.

Byter andrabilen

Toveks Bil säljer Volkswagen, Audi, Skoda och Seat och är Skövdes näst största återförsäljare efter Bilia (Volvo, Renault, Dacia). Här väljer hälften av privatkunderna att leasa sin nya bil.

– En majoritet av kunderna är familjer eller par som byter ut sin andrabil och som prioriterar driftsäkerhet och vill undvika oförutsedda utgifter, säger försäljningschefen Jonas Andersson som tror att privatleasing är framtiden.

– Kunder som haft en privatleasad bil väljer oftast att plocka ut en ny när den andra lämnas tillbaka, och jämfört med för några år sedan så har priserna pressats ordentligt.

Fallgropar

Men det finns fallgropar som kunden ska vara medveten om.

Dels gäller det att kunna uppskatta hur långt man har tänkt köra med bilen. I det flesta fall får man betala dyrt för så kallade övermil när man returnerar bilen.

– Man ska vara medveten om att man binder upp sig under ganska lång tid. Det finns möjligheter att överlåta ett leasingavtal men annars är det svårt att bryta ett avtal utan att det kostar en slant. Så man bör tänka över vilka behov man har, men det gäller ju även vid ett normalt bilköp, säger Jonas Andersson.

Om bilen dessutom har skador som inte bedöms vara normalt slitage kan dessa också bli kostsamma. Ett råd är att noga läsa och jämföra olika avtal innan påskrift.

– Jag brukar säga att man ska sköta bilen som om den vore din egen. Då brukar det inte vara några problem, säger Patrik Ottosson.

Prisexempel

Volkswagen Golf TSI 110

Pris: 2 495 kr/månad

36 månader/4 500 mil – inklusive service och försäkring.

Volvo V40 T2 Business

Pris: 2 750 kr/månad (D2 3 000 kr)

36 månader/4 500 mil – inklusive service, försäkring, metallic och vinterhjul.

Toyota Auris 1,2 Active

Pris: 2 195 kr/månad (hybrid 2 545 kr)

36 månader/4 500 mil - inklusive service.

BMW 118i Advantage

Pris: 2 721 kr/månad

36 månader/3 000 mil – inklusive service.

Källa: Lindstromsbil.se, Bilia.se, Toveksbil.se, Holmgrensbil.se