12 nov 2016 06:00

12 nov 2016 06:00

Hur man rekryterar rätt personal

SKÖVDE: Martin Eriksson från Tibro jobbar på Google

Martin Eriksson från Tibro jobbar med rekrytering på Google.
Nyligen föreläste han i Skövde på businessweek, och han menar att en felrekrytering kan förstöra hundra andra.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

– Att rekrytera rätt personal är bland det viktigaste vi gör på Google, och det har lagt grunden till företagets framgång.

Det menar Martin Eriksson som själv är ansvarig för rekryteringen på affärssidan i Norden och Beneluxländerna.

Tre miljoner ansökningar

Under Skövde businessweek besökte han arrangemanget och höll ett föredrag just om hur man kan resonera när man som företag ska rekrytera.

– Google anställer 10 000 personer per år, och vi får in tre miljoner ansökningar. Vi går igenom alla manuellt och besluten om vilka som ska anställas fattas sedan av kommittéer.

Martin är fullständigt medveten om att alla företag inte har samma resurser och möjligheter som Google. Exempelvis låter de rekryteringar ta tid, just för att man ska hitta exakt rätt person.

– Det som funkar för oss funkar inte för alla. Men alla kan se till att ha välgrundade underlag, veta exakt vad man letar efter, och även ta bort det direkta beslutsfattandet från chefen. Det är ett misstag att bara låta en chef välja.

Anställer inte svågern

Kommittéerna som utser nyrekryteringarna på Google består av grupper av seniora chefer. De kan sitta i andra länder än i det där anställningen ska ske, och de har inget personligt intresse av anställningen.

I stället går de bara efter det genomarbetade underlaget som finns i varje ansökan.

– På det här sättet försvinner möjligheterna för chefer att anställa sin svåger eller golfpolare.

– Varje person som börjar arbeta på företaget har redan från början ett startkapital av förtroende. Alla har ju gått igenom samma process, och alla vet hur det går till.

Martin kommer ursprungligen från Tibro och pluggade europaekonomprogrammet i Halmstad.

2005 reste han till Dublin där det var lätt att få jobb, och han tänkte först börja jobba på Xerox. Knappt hade han börjat innan han fick ett nytt erbjudande på Microsoft. Han meddelade rekryteringsfirman Adecco, som gett honom jobbet på Xerox, att han skulle byta, men fick då erbjudande om jobb där.

Sverige är bättre

På så sätt började han jobba med rekryteringar och blev ett och ett halvt år senare anställd på Google.

– Jag sökte mig dit när det började poppa upp ett globalt rykte om att det var ett bra ställe att arbeta på.

Efter fyra och ett halvt år i Dublin, bytte han ort till Silicon valley där han jobbade i två år. För ungefär tre år sedan flyttade han och familjen till Stockholm.

– Vi hade alltid tänkt flytta tillbaka och framför allt när vi fick barn. Sverige är bättre och jag betalar gladeligen varje skattekrona. Här har vi också nära till våra föräldrar.

En drömarbetsplats

Martin har i dag inga som helst planer på att lämna Google.

– Jag trivs otroligt bra. Jag upplever spännande möten varje dag och medarbetarna är inspirerande. I stort sett alla undersökningar visar att Google är en drömarbetsplats.

– De är bra på att underlätta livspusslet, och vi har exempelvis förmåner som frukost, och även gym och massage i huset.