18 feb 2017 06:00

18 feb 2017 06:00

E-handlar med ny jordgubbe

SKÖVDE: Kommunikation och webbteknik har förenats i ny e-handelslösning

Morot och Viström webb har lanserat ett eget system för e-handel.
– Det är ett flexibelt system som lätt kan anpassas inför framtidens förändringar, säger Jonatan Viström, vd.

Morot kommunikation & design och webbyrån Viström webb delar lokaler på Kungsgatan.

De har vid flera tillfällen märkt att de har god nytta av varandras kompetenser, och en av dessa idéer har nu resulterat i en produkt.

Strax före årsskiftet var e-handelslösningen Sweet Charlie klar efter cirka ett års utvecklingstid.

– Vi har sett behovet när våra världar allt mer flyter ihop, säger Jonatan Viström, vd för Viström webb.

Snårig bransch

Det nya systemet heter Sweet Charlie och så långt upphovsmännen vet är det hittills den enda e-handelslösningen som är framtagen i Skaraborg.

De beskriver den som en flexibel lösning som anpassas efter kundernas behov. Produkten är framtagen till företag som i sin tur säljer produkter och tjänster.

– Det här är en snårig bransch och vi hade svårt att rekommendera bra system till våra kunder. Många är fulla av tekniska facktermer, samtidigt som det ofta är marknadsfolk som är inköpare, berättar Per Berner, vd för Morot.

Stärka varumärket

I dag finns det, enligt de båda företagarna, cirka 200 olika e-handelslösningar på marknaden, och de fungerar lite olika.

– En del säljer ett system som lämnas över till kunden och som de själva får sköta, och en del gör som vi. Vi är med i arbetet med produkten och kan även sköta exempelvis produktfotograferingen, förklarar Jonatan.

– Man kan upptäcka nya saker allt eftersom, och då bygga på systemet.

Per är, helt naturligt, mycket inne på hur företagen kan profilera sig med hjälp av e-handel.

– Det handlar mycket om att stärka sitt varumärke. E-handel funkar i vilken bransch som helst, och den kan vara ett komplement till exempelvis en butik. De båda kan stärka och ge draghjälp åt varandra.

Hänger ihop

När de skapade sin e-handelslösning utgick företagarna från användarupplevelsen, att det ska vara lätt att hitta information samt att allt ska hänga ihop på ett bra sätt. Oavsett om det handlar om att köpa något eller göra tidsbokningar.

I dagsläget är den sjätte kunden på väg att lansera sin e-handel i form av Sweet Charlie.

Men namnet då?

Härdig jordgubbe

Jo, det var Karl Tellander, formgivare på Morot, som satt hemma och åt jordgubbar doppade i choklad.

– Det här är en bra kombination, tänkte jag, precis som idén som företagen har kommit på tillsammans. Jag googlade på alla världens jordgubbssorter och hittade Sweet Charlie som är härdig och attraktiv. Dessutom är namnet en motpol till alla tekniska namn på webben i dag.