11 mar 2017 06:00

11 mar 2017 06:00

Nytt datorspel från Skövde

SPEL: Lyckad Kickstarter-kampanj

Spelstaden Skövde fortsätter att leverera.
Snart släpps det nya spelet Ruin efter att man fått in över 100 000 kronor via en kampanj.
– Spelet är på god väg att bli klart, säger Martin Eriksson, vd på Tarhead studio.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Spelutvecklarna Tarhead studio, som startade 2013, med tolv personer är placerat i Skövde. Tidigare har man släppt spelet Grief – men nu har man växlat upp på allvar.

– Grief gjorde vi för tre år sedan nu och det var ett skolprojekt. Det var inget seriöst försök att verkligen sälja det på marknaden utan mer ett experiment där vi kunde lära oss av processen, säger Martin Eriksson.

Nu när man utvecklar det nya spelet – Ruin – är det andra ambitioner.

– Nu försöker vi verkligen skapa en riktig produkt och målet är att det ska sälja.

Ruin är ett multiplayerspel för pc som inspirerats av Warcraft III och Warlock där man enkelt uttryck fajtas mot andra spelare på en arena.

– Vi inspirerades av knuff-grejen, där man ska knuffa ut andra spelare från ett område, som funnits i olika former i tidigare spel och tyckte det var spännande att satsa på det fullt ut, säger Martin.

Släpps i april

För att kunna lansera spelet har man haft en så kallad ”Kickstarter-kampanj” där folk har haft möjhlighet att stötta ekonomiskt och på så vis bland annat få ta del av tidiga släppta versioner av spelet. Målet var att samla in 100 000 kronor och när kampanjen stängde i torsdags hade man fått in 110 000.

– Vi har varit ute med en demo av spelet och på så sätt fått fans som vill bidra. Pengarna behövs till själva släppet och lanseringen. Spelet är god väg att bli klart men nu får vi möjlighet att sprida det, säger han.

– Vi har ju inga som jobbar med enbart marknadsföring utan det är vi tolv som får sköta den biten också.

Målet är att den första versionen av spelet ska släppas i april.

– Det är så planen ser ut och nu håller vi på att se över vad som behöver göras innan dess.