13 apr 2017 06:00

13 apr 2017 09:08

90 år med Volvomotorer från Skövde

Grönvalls gjuteri lade grunden till Skövde som motorstad

Albin Motor i Kristinehamn tackade nej. Då gick frågan om att tillverka Volvos första bilmotor till Pentaverken i Skövde. Resten är ett stycke svensk industrihistoria.
– Här fanns det enormt duktiga gjutare, det avgjorde, säger tidigare platschefen Rune Ström.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

På långfredagen är det 90 år sedan den första Volvobilen rullade ut från fabriken i Göteborg.

Den 14 april 1927 startade serieproduktionen av ÖV4, även kallad Jakob, som blev starten för AB Volvos verksamhet.

I bilen satt en fyrcylindrig sidventilmotor på 28 hästkrafter, tillverkad av Pentaverken i Skövde, som fram till dess mest hade tillverkat båt- och industrimotorer under 1900-talets början.

”Två skeftnökla”

Arbetet i fabriken var vid den här tidigt tungt och skitigt. I en bandad intervju av Västgöta-Bengtsson berättar Pentaveteranen Carl-Fredrik Eriksson, född 1863 och anställd åren 1887–1938: ”Skeftnöckla fanns dä två stöckena på hela verkstan, en stor å en liten”.

I dag är de båda Volvobolagens närvaro och produktion av motorer och motorkomponenter ett självklart inslag i vår stadsmiljö, men enligt Rune Ström, mångårig chef inom Volvo Lastvagnar och före detta platschef, var det flera sammanträffanden som gjorde att Skövde drog ”vinstlotten”.

– Dels för att fabrikens grundare John G Grönvall, efter civilingenjörsstudier och praktik ute i Europa, år 1868 byggde upp sitt gjuteri och mekaniska verkstad i Skövde, för hans plan var egentligen att starta verksamhet i Jönköping. Sedan kom nyheten om att Skövde skulle få järnväg, och det fick Grönvall att tänka om, berättar Ström som efter sin pensionering varit starkt engagerad i uppbyggnaden av och verksamheten i Volvos Industrimuseum.

Skövdes lycka

Här finns en imponerande historik och utställning som inte bara berättar om Volvofabrikernas utveckling och produkter, utan även visar företagets betydelse för Skövde som stad i snart ett och halvt sekel (150-årsjubileum som fabrik nästa år).

Att Volvogrundarna Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson inte lyckades övertyga Albin Motor i Kristinehamn om att satsningen på en svensk bil skulle bli en framgångssaga får nog betecknas som både fabrikens och Skövdes stora lycka så här i efterhand.

Den 13 augusti 1926 skrev Pentaverken kontrakt med Volvo om leveranser av bilmotorer. Åtta månader senare började de första Volvobilarna rulla på vägarna.

När den svenska bil- och lastbilsindustrin sedan tog rejäl fart under 1940-talet hade både AB Volvo och Scania god hjälp av effekterna från Kreugerkraschen 1932.

– Duktiga ingenjörer blev utan jobb och sökte sig till Volvo Pentaverken här i Skövde, bland annat från Tidaholm. Den kunskap och tradition som finns här är i grund och botten ett arv som förts vidare från de allra första gjutarna via ingenjörer och konstruktörer som i decennier utvecklat företaget fram till dagens avancerade produktion, poängterar Ström som själv startade sin bana på Volvos industrigolv 1957 och sedan tog sig hela vägen upp till högsta posten i fabriken.

– Jag och många andra både före och efter mig har gått den långa vägen och gjort karriär.

– På det viset har Volvo alltid varit en arbetsgivare som uppmuntrat och gett anställda chansen till goda utvecklingsmöjligheter, säger 82-åringen.

 

Volvos egen film om de 90 åren