13 apr 2017 06:00

13 apr 2017 06:00

Assar från Korsberga grundade Volvo

Ägghandlare Gabriel Gabrielsson från Korsberga utvecklade sin lanthandel till ett grossistföretag. Sönerna Assar och Börje ärvde pappans företagsamhet och lade grunden till två svenska storföretag, AB Volvo och AstraZeneca.

Assar och Börje Gabrielsson, storebror och lillebror, var under flera decennier på 1900-talet två av Sveriges mest framträdande företagsledare.

Den ene grundade Volvo och låg bakom den första svenska personbilen i serieproduktion.

Den andre byggde upp en svensk läkemedelskoncern under 30 år som vd för Astra.

Flyttade

Och allt tog sin början i det lilla samhället Korsberga väster om Hjo på 1890-talet, där ägghandlare Gabriel Gabrielsson med fru Anna (född Larsson) bodde fram till sekelskiftet då familjen flyttade till Stockholm.

I dag har släkten Gabrielsson ingen koppling kvar till den skaraborgska landsbygden.

– Inte vad jag känner till, i dag bor de flesta av oss barnbarn och barnbarnsbarn i Göteborg- eller Stockholmsområdet, men jag är givetvis väl medveten om morfars och hans föräldrars bakgrund och att allt startade där i Korsberga, berättar Monica Ollfors, dotterdotter till Assar och hans fru Theresia (född Andreasson) som enligt Riksarkivet föddes i Skövde 1890.

– Morfar och mormor hade sommarbostad i Västra Bodarna (Alingsås) och där tillbringade vi mycket tid, men närmare än så kom vi sällan Skaraborg, säger 74-åriga Monica Ollfors till SLA.

Hon påminns ofta om sin morfars betydelse för Volvo och svensk industri.

– Vi är inbjudna till Volvomuseets invigning av den nya utställningen här i Göteborg nu i samband med firandet och det ser jag fram emot. Självkart har det präglat både min och min mammas uppväxt att Assar hade en sådan framträdande roll, säger hon.

Assar och Anna Gabrielsson fick fyra barn, tre söner och en dotter, men ingen av dessa gick i pappans fotspår och arbetade på företaget som Assar hade byggt upp frun grunden.

– En av mina kusiner jobbade ett tag som provförare, men annars har alla valt andra vägar i livet.

Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson

Enligt sägnen ska civilekonomen Assar Gabrielsson (1891–1962), då försäljningschef på Svenska kullagerfabriken (SKF), och civilingenjören Gustaf Larsson (1887–1968) ha smitt planer på att bygga en svensk bil över en kräftskiva på Sturehof i Stockholm 1924. Detta har Larsson senare förnekat men Volvo har i alla år arrangerat årliga kräftskivor för att fira starten av bolaget och dess båda grundare. Under åren 1927–1956 var Assar bolagets vd och frontperson.

Källa: AB Volvo, Riksarkivet, GP.