28 jun 2017 06:00

28 jun 2017 06:00

Konstigt dataspel som säljer bra

DATASPEL: "I slutet av spelet kan man bli nästa Andy Warhol"

Här är Skövdestudion som gör dataspelet till en konst. Passpartout: the starving artist sålts i över 35 000 exemplar.
– Vi ville testa nytt. Det är därför det gått så bra, säger Mattias Lindblad, vd på Flamebait games, om debutspelet.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Till en början har du knappt råd med mat eller hyran för din studio i Paris. Men gillar kunderna dina tavlor kan du bli världsberömd. Ungefär det går Passpartout: the starving artist ut på.

– I slutet av spelet kan man bli nästa Andy Warhol, en aristokratmålare eller designer, förklarar Lindblad.

Kan inte måla

Flamebait games består av fem nybakade spelutvecklare som fått ett eget rum på Gothia science park. I höstas utsågs de till årets rookie på Sweden game conference.

Mattias Lindblad fick idén till Passpartout när han såg Jorden runt på 80 dagar.

– I den finns en scen där de besöker ett konstgalleri. Jag tänkte att det hade varit fett att driva sitt eget galleri där man säljer sina tavlor. Men kan jag inte måla själv.

Fräscht och spännande

I stället började gänget i december 2015 att skissa på ett konstspel. De lade upp en prototyp på en gratisspelsida och fick tämligen omgående bra feedback. De som testade spelet hade inte sett något liknande tidigare och tyckte att det var fräscht och spännande. Det var också precis det som var tanken.

– Vi vill inte göra samma gamla spel fast i en milt annorlunda tagning.

Passpartout: the starving artist lades för tre veckor sedan upp på Steam och Gamejolt. Det kostar runt en svensk hundralapp och närmar sig nu 37 000 sålda exemplar. Inte illa för att vara studions första spel. Det utspelar sig i Europa, men det är i Östasien och USA som det har sålt bäst.

Kan ha åsikter

Ingen av medarbetarna i företaget är någon utbildad konstvetare, men det spelar ingen roll.

– Konst känns som en grej som man kan ha åsikter om ändå, det finns inget rätt och fel, säger affärsutvecklaren Gustav Rosberg.

Spelet har dragit in tillräckligt med pengar för att utvecklarna ska kunna ägna sig åt företaget på heltid och de har redan börjat fundera på nästa projekt.

Vad det ska handla om är än så länge hemligt, men en sak är säker vad det gäller framtida spel:

– De ska fortsätta att vara experimentella och originella. De ska sticka ut, säger Mattias Lindblad.