21 sep 2016 20:04

21 sep 2016 20:04

Revolution och krig blir konst

SKÖVDE: Konstmuseet visar nio konstnärer från Ukraina

Höstens stora utställning på Konstmuseet i Skövde vill belysa den pågående situationen i Ukraina. De nio medlemmarna från den ukrainska konstnärsgruppen Open place ger sin egen bild av vad som händer i landet. Utställningen kallas Between revolution and war.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Det som direkt fångar besökaren på Konstmuseet är den stora installationen av Yulia Kostereva, som bor och verkar i Kiev. En stor svängbar platta med en förväxt stol där leksakshundar är fastbundna med snören dominerar konsthallen.

Kan de mekaniska jyckarna verkligen flytta stolen undrar man. Ja kanske, om alla drar åt samma håll. Konstnären håller som bäst på att sätta i batterier i de mekaniska leksakerna.

– Det är 50 små leksakshundar och de är en symbol för de 50 miljoner som bor i Ukraina, berättar Yulia Kostereva. De ska gå framåt och de har färg under tassarna så man kan se hur de strävat framåt sen.

I betydligt mindre skala men ändå gripande är de små dagboksliknande teckningar som Alevtina Kakdidze visar. Hennes mor befann sig mitt i konflikten i östra Ukraina, uppgifterna från området där striderna pågick var knappa och inte pålitliga. Genom telefonsamtal fick ändå konstnären en bild av det hennes mor upplevde, och det har resulterat i de teckningar hon visar nu.

Sasha Kurmaz har valt fotografiet till sitt medel för att berätta om händelser och människor runt Majdantorget. I flera olika studiobilder visar han föremål som aktivisterna tog till för att slå tillbaka mot polisens våld vid Majdan. Föremålen som först ser oskyldiga ut, en gasmask, stenar eller en molotovcocktail, blir ohyggliga när man tänker sig in i det kaos som utspelats där.

I en videodokumentär av filmaren och skribenten Oleksiy Radynski hamnar konstpubliken rakt in det eskalerande våldet i Kiev där samhället gradvis går mot ett krigstillstånd.

Det som direkt fångar besökaren på Konstmuseet är den stora installationen av Yulia Kostereva, som bor och verkar i Kiev. En stor svängbar platta med en förväxt stol där leksakshundar är fastbundna med snören dominerar konsthallen.

Kan de mekaniska jyckarna verkligen flytta stolen undrar man. Ja kanske, om alla drar åt samma håll. Konstnären håller som bäst på att sätta i batterier i de mekaniska leksakerna.

– Det är 50 små leksakshundar och de är en symbol för de 50 miljoner som bor i Ukraina, berättar Yulia Kostereva. De ska gå framåt och de har färg under tassarna så man kan se hur de strävat framåt sen.

I betydligt mindre skala men ändå gripande är de små dagboksliknande teckningar som Alevtina Kakdidze visar. Hennes mor befann sig mitt i konflikten i östra Ukraina, uppgifterna från området där striderna pågick var knappa och inte pålitliga. Genom telefonsamtal fick ändå konstnären en bild av det hennes mor upplevde, och det har resulterat i de teckningar hon visar nu.

Sasha Kurmaz har valt fotografiet till sitt medel för att berätta om händelser och människor runt Majdantorget. I flera olika studiobilder visar han föremål som aktivisterna tog till för att slå tillbaka mot polisens våld vid Majdan. Föremålen som först ser oskyldiga ut, en gasmask, stenar eller en molotovcocktail, blir ohyggliga när man tänker sig in i det kaos som utspelats där.

I en videodokumentär av filmaren och skribenten Oleksiy Radynski hamnar konstpubliken rakt in det eskalerande våldet i Kiev där samhället gradvis går mot ett krigstillstånd.