04 nov 2014 20:45

16 dec 2015 09:28

Follett sätter punkt för sin trilogi

Evighetens randKen FollettAlbert Bonniersförlag

Den tredje delen av Folletts trilogi om 1900-talet hamnar i skuggan av de tidigare delarna ”Giganternas fall” och ”Världens vinter”. Han beskriver världshändelser mellan 1960 och 1989. Som i de tidigare böckerna blandas fiktiva personer med verkliga (bland annat Kennedys, Nikita Chrusjtjov och Martin Luther King) vilket ger flera dimensioner. Att de påhittade huvudpersonerna, exempelvis är en rådgivare till Sovjets högste ledare sonson till en rysk arbetare som var med och stormade Vinterpalatset 1917, har släktband till de som var framträdande i de två första böckerna knyter ihop historien. Den östtyska läraren Rebecca Hoffman som förföljs av den ökända säkerhetstjänsten Stasi, juristen George Jakes som jobbar åt Robert Kennedy och rikemanssonen Cameron Dewar som anställs av CIA är bara några exempel.

Berlinmuren, Kubakrisen, det kalla kriget, medborgarrättsrörelsen och Vietnamkriget är bara något som Follett hinner med. I bland känns berättelsen seg och den drygt 1 000 sidor tjocka boken kanske borde ha varit något tunnare.

Men slutet, då trådarna knyts ihop, är riktigt bra och då känns sidorna inte överflödiga.

Däremot bör Follett inte skriva några sexscener.