14 nov 2014 20:30

16 dec 2015 09:27

Ken Ring fortsätter köra sitt race

LIVET
Ken Ring och Klas Ekman

Vi skulle få stryk och kuk och allt möjligt om vi inte slutade tjafsa om den där ölbacken. Ken Ring och hans kollegor, eller om det bara var kompisar, stod i hotellfönstret tre våningar ovanför oss och matade oss med verbala hot och påhopp. Vi var där som arrangörer för att ta tillbaka ölbacken som följde med gänget efter spelningen i Skövde kulturhus – de var inte nöjda med det avtalade gaget och ansåg sig därför ha rätt till ölen – men vi gav snart upp. Detta var i början av 2000-talet och en bit in i ”Livet” började jag fundera kring om denna händelse var något som skulle kunna dyka upp i boken? Men nej. Han minns den säkert inte ens. De liknande episoder som läsaren bjuds på är en eller flera nivåer värre, och om någon nu trott det så råder det ingen tvekan att Ken Ring – åtminstone enligt egen utsago – levt ett hårt liv. ”Livet” är intressant och förklarar Kens inställning till svenska myndigheter, den avslöjar av vilka skäl han aldrig blev stor i USA och varför han trivs bättre i Kenya än i Sverige. Dock har jag lite svårt för språkbruket (värsta cool, fett nice etc) men å andra sidan tillför det kanske biografin mer Ken.

• Carl Johan Hjerpe