18 apr 2016 14:48

18 apr 2016 15:03

"Någon måste ju stoppa fordonen"

SKARABORG: Fler trafikpoliser ska få stopp på fyllekörandet

Sveriges åkeriföretag vill stoppa onyktra förare som kör tunga fordon.
– Nu måste det bli verkstad. Vi måste få fler trafikpoliser, säger regionchef Thomas Morell.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Under måndagen kallade Åkeriföretagen till krismöte, angående problemet att tunga fordon körs av förare som är påverkade av alkohol. Nyligen inträffade en olycka i Örkelljunga där ett lastbilsekipage som råkat ut för haveri blev påkört bakifrån av ett annat ekipage. Föraren av det påkörande ekipaget var påverkad av alkohol. Vid räddningsarbetet avled en medarbete från räddningstjänsten. Några dagar senare stoppades en rattfull förare på E6 i skånska Glumslöv.

– Det här har pågått under en lång tid, det är inte acceptabelt. Vi måste få fler poliser som jobbar ute på vägarna. Någon måste ju stoppa fordonen och göra alkotester, betonar Thomas Morell.

Riksdagsledamot Monica Green (S) konstaterar att det främst handlar om förare från utländska oseriösa företag. Förare som ställer upp sina fordon och väntar på körningar.

– Det är en katastrof att chaufförer utnyttjas under slavliknande förhållanden. Vi jobbar med klampning, ökad kontroll av handlingar, fler poliser, kontroller av överlast samt beställaransvar. Vi levererar, men det går inte tillräckligt fort, säger Green.

Morell:

– Jag bryr mig inte om ifall det är en svensk eller utländsk förare. Det är för många som kör på fyllan. Snart kommer det att ske en riktigt allvarlig olycka. Vad hade hänt om lastbilen i Örkelljunga mött en linjebuss eller skolbuss. Lastbilen väger trots allt 40 ton.

Monica Green betonar att regeringen höjt anslagen till polisen för 2016 och att inrikesminister Anders Ygeman (S) är i full gång med budgeten som ska presenteras till hösten.

Sten Bergheden (M), ledamot i trafikutskottet, kunde inte delta under mötet men skickade ett pressmeddelande:

– Jag har påtalat bristerna till Ygeman, men regeringen verkar inte lyssna på kritiken. Polisledning och regeringen har prioriterat bort trafikpoliserna.

Åkeriföretagen vill se fler specialutbildade trafikpoliser, som har kompetens att föra en fullständig kontroll av ett fordon.

– Det finns inte en chans att en vanlig polis kan kontrollera en tung lastbil, mer än att kolla körkort och nykterhet, säger Morell.

NTF:s verksamhetschef Torbjörn Forsell:

– Det är bedrövligt. Vi möter de här människorna dagligen på vägarna. Det finns redan lagar och regler. Varför inte gå ut och göra en riktad insats, ta tag i problemet och kolla upp fordon och förare.

Under måndagen kallade Åkeriföretagen till krismöte, angående problemet att tunga fordon körs av förare som är påverkade av alkohol. Nyligen inträffade en olycka i Örkelljunga där ett lastbilsekipage som råkat ut för haveri blev påkört bakifrån av ett annat ekipage. Föraren av det påkörande ekipaget var påverkad av alkohol. Vid räddningsarbetet avled en medarbete från räddningstjänsten. Några dagar senare stoppades en rattfull förare på E6 i skånska Glumslöv.

– Det här har pågått under en lång tid, det är inte acceptabelt. Vi måste få fler poliser som jobbar ute på vägarna. Någon måste ju stoppa fordonen och göra alkotester, betonar Thomas Morell.

Riksdagsledamot Monica Green (S) konstaterar att det främst handlar om förare från utländska oseriösa företag. Förare som ställer upp sina fordon och väntar på körningar.

– Det är en katastrof att chaufförer utnyttjas under slavliknande förhållanden. Vi jobbar med klampning, ökad kontroll av handlingar, fler poliser, kontroller av överlast samt beställaransvar. Vi levererar, men det går inte tillräckligt fort, säger Green.

Morell:

– Jag bryr mig inte om ifall det är en svensk eller utländsk förare. Det är för många som kör på fyllan. Snart kommer det att ske en riktigt allvarlig olycka. Vad hade hänt om lastbilen i Örkelljunga mött en linjebuss eller skolbuss. Lastbilen väger trots allt 40 ton.

Monica Green betonar att regeringen höjt anslagen till polisen för 2016 och att inrikesminister Anders Ygeman (S) är i full gång med budgeten som ska presenteras till hösten.

Sten Bergheden (M), ledamot i trafikutskottet, kunde inte delta under mötet men skickade ett pressmeddelande:

– Jag har påtalat bristerna till Ygeman, men regeringen verkar inte lyssna på kritiken. Polisledning och regeringen har prioriterat bort trafikpoliserna.

Åkeriföretagen vill se fler specialutbildade trafikpoliser, som har kompetens att föra en fullständig kontroll av ett fordon.

– Det finns inte en chans att en vanlig polis kan kontrollera en tung lastbil, mer än att kolla körkort och nykterhet, säger Morell.

NTF:s verksamhetschef Torbjörn Forsell:

– Det är bedrövligt. Vi möter de här människorna dagligen på vägarna. Det finns redan lagar och regler. Varför inte gå ut och göra en riktad insats, ta tag i problemet och kolla upp fordon och förare.