01 jun 2016 14:19

01 jun 2016 14:34

Slingrande åk i det våta

SKARABORG: Test av Sommarlands nya attraktion

Erik Carlberg från Skövde testade Sommarlands nya attraktion.
– Kul och häftigt, var omdömet efter premiären på Snakepit.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Sommarland har lagt mellan tio och elva miljoner kronor på attraktionen, som egentligen består av tre olika vattenbanor (Mamba, Viper och Anakonda). Banorna är cirka 100 meter långa, tar cirka 20 sekunder att åka och lutningen är 12,8 grader. Starten är obemannad, men ljussignaler indikerar när det är klart att åka.

Vattenparken öppnar under fredagen men redan under onsdagen fick Erik Carlberg och hans klasskompisar i sjuan på Helenaskolan testa nykomlingen. Efter att ha åkt de tre parallella banorna betygsattes attraktionen.

– Mamba får en sjua på en skala mellan ett och tio, Viper får åtta och Anakonda sju.

Erik brukar besöka vattenparken utanför Skara någon gång per år och känner väl till möjligheterna.

– Snakepit är häftig men Cobra är roligare.

Ökar kapaciteten

Teoretiskt kan 750 personer i timman åka Snakepit; i praktiken är antalet lägre men årets nyförvärv höjer åkkapaciteten med nästan 50 procent. Den egenskapen var avgörande då den nya attraktionen valdes ut på en omfattande marknad.

– Många har haft synpunkter på köerna vid badet. Nu lättar trycket, säger Torbjörn Andersson, attraktionsansvarig på Sommarland, och tillägger:

– Vi har köpt design, ritningar och glasfiber från ett kanadensiskt företag. Resten är tillverkat i närområdet.

Marknadschefen Emma Edqvist kompletterar:

– Det är mycket lättare att locka folk om vi har något nytt, vi blir mer attraktiva hos våra återkommande gäster.

Exklusivare

Sommarland har även investerat på campingen, som har 500 campingplaster och drygt 300 stugor. Tio exklusiva premiumstugor, med plats för åtta personer, är klara. Den tidigare minigolfbanan har bytts ut mot en bana för äventyrsgolf.

Hoppas på mer

Under ett kylslaget 2015 besökte 227 418 personer vattenparken, vilket var cirka 70 000 färre än året innan.

– Vi är väldigt väderberoende, men det finns ju annat att göra hos oss när vädret inte är så bra. I år hoppas vi på 300 000 besökare.

Sommarland är en del av Parks and resorts, där även Gröna Lund, Kolmården, Aquaria och Furuvik ingår. Under 2015 omsatte Sommarland 85,6 miljoner. I år är målet 100 miljoner.

Sommarland har lagt mellan tio och elva miljoner kronor på attraktionen, som egentligen består av tre olika vattenbanor (Mamba, Viper och Anakonda). Banorna är cirka 100 meter långa, tar cirka 20 sekunder att åka och lutningen är 12,8 grader. Starten är obemannad, men ljussignaler indikerar när det är klart att åka.

Vattenparken öppnar under fredagen men redan under onsdagen fick Erik Carlberg och hans klasskompisar i sjuan på Helenaskolan testa nykomlingen. Efter att ha åkt de tre parallella banorna betygsattes attraktionen.

– Mamba får en sjua på en skala mellan ett och tio, Viper får åtta och Anakonda sju.

Erik brukar besöka vattenparken utanför Skara någon gång per år och känner väl till möjligheterna.

– Snakepit är häftig men Cobra är roligare.

Ökar kapaciteten

Teoretiskt kan 750 personer i timman åka Snakepit; i praktiken är antalet lägre men årets nyförvärv höjer åkkapaciteten med nästan 50 procent. Den egenskapen var avgörande då den nya attraktionen valdes ut på en omfattande marknad.

– Många har haft synpunkter på köerna vid badet. Nu lättar trycket, säger Torbjörn Andersson, attraktionsansvarig på Sommarland, och tillägger:

– Vi har köpt design, ritningar och glasfiber från ett kanadensiskt företag. Resten är tillverkat i närområdet.

Marknadschefen Emma Edqvist kompletterar:

– Det är mycket lättare att locka folk om vi har något nytt, vi blir mer attraktiva hos våra återkommande gäster.

Exklusivare

Sommarland har även investerat på campingen, som har 500 campingplaster och drygt 300 stugor. Tio exklusiva premiumstugor, med plats för åtta personer, är klara. Den tidigare minigolfbanan har bytts ut mot en bana för äventyrsgolf.

Hoppas på mer

Under ett kylslaget 2015 besökte 227 418 personer vattenparken, vilket var cirka 70 000 färre än året innan.

– Vi är väldigt väderberoende, men det finns ju annat att göra hos oss när vädret inte är så bra. I år hoppas vi på 300 000 besökare.

Sommarland är en del av Parks and resorts, där även Gröna Lund, Kolmården, Aquaria och Furuvik ingår. Under 2015 omsatte Sommarland 85,6 miljoner. I år är målet 100 miljoner.