09 mar 2017 06:00

09 mar 2017 06:00

"Trafikverket har inte klarat uppgiften"

SKARABORG: Kritik mot halkbekämpningen efter flera olyckor

Den senaste veckan har bjudit på snö, hala vägar och massor av olyckor. Nu växer kritiken mot halkbekämpningen av vägarna i Skaraborg.
– I Hjo var det så halt att chauffören inte kunde gå på vägen, säger Annika Peterson vid Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Förra fredagens olycka där en lastbil med släp fullastad med apelsiner välte över väg 195 utanför Hjo är bara en i raden av olyckor som inträffat i västra Sverige och Skaraborg under den senaste tiden.

Stillastående

Snö, ishalka och minusgrader har begränsat framkomligheten rejält på vägarna. På E6:an mellan Ljungskile och Stenungsund blev ett 100-tal lastbilar fast i halkan i söndags när ekipagen blev stillastående i en kö efter en olycka och inte kunde ta sig upp för en brant backe.

Trafikverket uppmanade trafikanter att stanna hemma men Sveriges Åkeriföretag Skaraborg anser att en del av ansvaret faller tillbaka på Trafikverket.

– Det är uppenbart att man inte klarat av uppgiften med snöröjning och halkbekämpning på de stora vägarna trots att väderomslaget har varit känt i god tid, säger Annika Peterson, branschföreträdare vid Skövdekontoret.

– Vi vet ju alla vilka allvarliga konsekvenser olyckor med tunga fordon kan få, säger hon och berättar att vid olyckan utanför Hjo hade chauffören stora problem att ta sig fram till sitt fordon i samband med bärgningen.

– Vägbanan var så hal att man tvingades gå i vägkanten, förklarar hon.

”Besvärligt”

Lars Svensson, enhetschef vid Trafikverket Västs underhållsavdelning, säger till SLA att saltbilen kom strax efter olyckan, men att ansvaret även ligger på föraren.

– Det finns tre faktorer som påverkar säkerheten vid alla transporter, vägen, fordonet och föraren. Sedan har det säkert hänt att vi begått misstag. Den senaste veckan har varit besvärlig med svåra väderomslag, förklarar Svensson.

Även Motormännen i Skaraborg har synpunkter på snöröjning och halkbekämpning, men menar också att höga hastigheter bidrar till olyckor med tunga fordon.

– Vi har mätt lastbilar på E20 och en stor andel kör alldeles för fort, mellan 10 till 20 kilometer över det tillåtna, säger ordföranden Ulla-Britt Hagström.

Statistik från Norge visar att utländskregistrerade lastbilar är överrepresenterade i olyckstatistiken, 33 procent, men någon liknande siffra finns inte i Sverige.

– Däremot visar undersökningar att nästan hälften saknar godkända däck med vinterdrivmönstring, säger Annika Peterson.

Förra fredagens olycka där en lastbil med släp fullastad med apelsiner välte över väg 195 utanför Hjo är bara en i raden av olyckor som inträffat i västra Sverige och Skaraborg under den senaste tiden.

Stillastående

Snö, ishalka och minusgrader har begränsat framkomligheten rejält på vägarna. På E6:an mellan Ljungskile och Stenungsund blev ett 100-tal lastbilar fast i halkan i söndags när ekipagen blev stillastående i en kö efter en olycka och inte kunde ta sig upp för en brant backe.

Trafikverket uppmanade trafikanter att stanna hemma men Sveriges Åkeriföretag Skaraborg anser att en del av ansvaret faller tillbaka på Trafikverket.

– Det är uppenbart att man inte klarat av uppgiften med snöröjning och halkbekämpning på de stora vägarna trots att väderomslaget har varit känt i god tid, säger Annika Peterson, branschföreträdare vid Skövdekontoret.

– Vi vet ju alla vilka allvarliga konsekvenser olyckor med tunga fordon kan få, säger hon och berättar att vid olyckan utanför Hjo hade chauffören stora problem att ta sig fram till sitt fordon i samband med bärgningen.

– Vägbanan var så hal att man tvingades gå i vägkanten, förklarar hon.

”Besvärligt”

Lars Svensson, enhetschef vid Trafikverket Västs underhållsavdelning, säger till SLA att saltbilen kom strax efter olyckan, men att ansvaret även ligger på föraren.

– Det finns tre faktorer som påverkar säkerheten vid alla transporter, vägen, fordonet och föraren. Sedan har det säkert hänt att vi begått misstag. Den senaste veckan har varit besvärlig med svåra väderomslag, förklarar Svensson.

Även Motormännen i Skaraborg har synpunkter på snöröjning och halkbekämpning, men menar också att höga hastigheter bidrar till olyckor med tunga fordon.

– Vi har mätt lastbilar på E20 och en stor andel kör alldeles för fort, mellan 10 till 20 kilometer över det tillåtna, säger ordföranden Ulla-Britt Hagström.

Statistik från Norge visar att utländskregistrerade lastbilar är överrepresenterade i olyckstatistiken, 33 procent, men någon liknande siffra finns inte i Sverige.

– Däremot visar undersökningar att nästan hälften saknar godkända däck med vinterdrivmönstring, säger Annika Peterson.