11 okt 2017 06:00

11 okt 2017 06:00

Fler är kritiska mot Telias avgift

SKÖVDE: Vill se alternativ till e-faktura

Flera pensionärer är negativa till Telias avgift för pappersfakturor. Företaget ger rådet att byta till kostnadsfria e-fakturor, vilket dock kan vara svårt för äldre att hantera.
– Jag tycker det är skamligt av Telia att inte kunna vara lite flexibla, säger Lisbeth Berglund.

Efter att SLA tidigare skrivit om pensionären Gun Persson som inte kan ha e-faktura, vilket är alternativet till att betala 49 kronor per pappersfaktura, uttalade sig olika pensionärsföreningar negativt om förändringen.

Vill hitta alternativ

Men det är också fler pensionärer i Skaraborg som upplever att det finns en problematik med e-faktura vilket är det kostnadsfria alternativet som Telia förslår.

En av de som drabbats är Lisbeth Berglunds svärmor som är 87 år gammal och som inte själv kan hantera e-faktura. Lisbeth var i kontakt med Telia för att se om det var möjligt med ett annat betalningssätt. Hennes svärmor har i nuläget autogiro men måste ändå betala en avgift för att få hem underlaget för fakturan.

– Min svärmor har autogiro och vi har bett om att få slippa pappret för att i stället läsa fakturorna på nätet åt henne men nej, detta går inte. Då bad vi dem fakturera hennes son via e-faktura och den vägen gick inte heller.

Telia höjer avgiften för att man vill värna om miljön och för att få inkomster som täcker upp produktionen av pappersfakturorna.

– Jag tycker det är skamligt av Telia att inte kunna vara lite flexibla och hjälpa till att hitta en lösning och våra förslag varken kostar något eller skadar miljön, tillägger Lisbeth Berglund.

Jan Jansson som är 88 år och bor i Skövde slipper dock att betala en avgift till Telia då han har autogiro i stället för pappersfakturor.

– Men de tipsar inte om autogiro utan pratar bara om sina förbaskade e-fakturor.

Fyra i stället för tolv

En annan pensionär som är bosatt i Skövde poängterar att det i vissa fall går att få en pappersfaktura en gång i kvartalet från Telia i stället för att få dem månadsvis.

Men om kunden faktiskt har möjligheten att få en faktura endast var tredje månad är någonting som varierar.

– Det är beroende på vilka tjänster kunden har, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Efter att SLA tidigare skrivit om pensionären Gun Persson som inte kan ha e-faktura, vilket är alternativet till att betala 49 kronor per pappersfaktura, uttalade sig olika pensionärsföreningar negativt om förändringen.

Vill hitta alternativ

Men det är också fler pensionärer i Skaraborg som upplever att det finns en problematik med e-faktura vilket är det kostnadsfria alternativet som Telia förslår.

En av de som drabbats är Lisbeth Berglunds svärmor som är 87 år gammal och som inte själv kan hantera e-faktura. Lisbeth var i kontakt med Telia för att se om det var möjligt med ett annat betalningssätt. Hennes svärmor har i nuläget autogiro men måste ändå betala en avgift för att få hem underlaget för fakturan.

– Min svärmor har autogiro och vi har bett om att få slippa pappret för att i stället läsa fakturorna på nätet åt henne men nej, detta går inte. Då bad vi dem fakturera hennes son via e-faktura och den vägen gick inte heller.

Telia höjer avgiften för att man vill värna om miljön och för att få inkomster som täcker upp produktionen av pappersfakturorna.

– Jag tycker det är skamligt av Telia att inte kunna vara lite flexibla och hjälpa till att hitta en lösning och våra förslag varken kostar något eller skadar miljön, tillägger Lisbeth Berglund.

Jan Jansson som är 88 år och bor i Skövde slipper dock att betala en avgift till Telia då han har autogiro i stället för pappersfakturor.

– Men de tipsar inte om autogiro utan pratar bara om sina förbaskade e-fakturor.

Fyra i stället för tolv

En annan pensionär som är bosatt i Skövde poängterar att det i vissa fall går att få en pappersfaktura en gång i kvartalet från Telia i stället för att få dem månadsvis.

Men om kunden faktiskt har möjligheten att få en faktura endast var tredje månad är någonting som varierar.

– Det är beroende på vilka tjänster kunden har, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

  • Joacim F Kaiberger