14 okt 2015 06:00

04 nov 2015 12:16

Turistmagneten mitt i Hjo

I centrala Hjo är det inte bara Kihlbergsgården som påminner om svunna tider och livet förr. Inne i antikbutiken säljer även Urban Bodin och Agneta Jiton prylar och föremål från början av 1900-talet.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Runt 100 000 turister smyger sig varje år in på Kihlbergsgården i Hjo för att få en bild av hur Hjo såg ut förr i tiden. Urban Bodin äger Kihlbergsgården och tillsammans med sambon Agneta Jiton driver han sedan 2014 även butiken Kihlbergsgårdens antik och kuriosa.

Tog över

–Tidigare fanns det en liten antikbutik här vägg i vägg, där restaurang Grönköping har sina lokaler idag, men när de ville bygga ut så tog vi över och flyttade in butiken här, berättar Urban.

Under sommaren har butiken öppet varje dag, men under lågsäsongen håller de endast öppet på lördagar. Men det händer ofta att det ringer människor som är på besök i staden och undrar om de kan få komma in ändå.

–Det är lite så att turisterna kräver att vi ska ha öppet. Eftersom vi bor i närheten och lätt kan ta oss hit, tycker vi bara det är roligt, säger Urban.

Blir mer intressant

Från början var varken Urban eller Agneta särskilt intresserade av gamla föremål och prylar.

–Men ju mer vi lär oss desto mer intressant blir det, är de överens om.

De åker ofta runt på olika auktioner i trakten för att hitta nya saker att sälja i butiken.

–Vi har en blandning mellan föremål som är antika, retro och halvmoderna, förklarar Agneta.

De har redan hunnit få en känsla för vad som säljer eller inte.

–Exempelvis är flaskor från 50- och 60-talet och möbler i teak och ek väldigt populärt just nu, säger Urban.

Svårt värdera

Under vinterhalvåret lägger de mycket tid på att köpa och prisstätta föremål inför sommarens högsäsong. Något de tyckte var svårt i början var att värdera föremålen.

–Nu lägger vi mycket tid på att söka på internet och konsultera vänner i branschen som vet vad de talar om, säger Urban.

–Ibland händer det att vi sätter ett pris och att kunder som vet vad de verkligen är värda säger till oss att vi borde höja priset, säger Agneta.

–Och ibland händer det motsatta, att de köper ett föremål billigt och när de står i dörren vänder de sig om och tackar för att vi lät dem göra ett bra fynd, säger Urban och fortsätter avslutningsvis.

–Men då tycker vi mest det är kul att kunna glädja någon.

Runt 100 000 turister smyger sig varje år in på Kihlbergsgården i Hjo för att få en bild av hur Hjo såg ut förr i tiden. Urban Bodin äger Kihlbergsgården och tillsammans med sambon Agneta Jiton driver han sedan 2014 även butiken Kihlbergsgårdens antik och kuriosa.

Tog över

–Tidigare fanns det en liten antikbutik här vägg i vägg, där restaurang Grönköping har sina lokaler idag, men när de ville bygga ut så tog vi över och flyttade in butiken här, berättar Urban.

Under sommaren har butiken öppet varje dag, men under lågsäsongen håller de endast öppet på lördagar. Men det händer ofta att det ringer människor som är på besök i staden och undrar om de kan få komma in ändå.

–Det är lite så att turisterna kräver att vi ska ha öppet. Eftersom vi bor i närheten och lätt kan ta oss hit, tycker vi bara det är roligt, säger Urban.

Blir mer intressant

Från början var varken Urban eller Agneta särskilt intresserade av gamla föremål och prylar.

–Men ju mer vi lär oss desto mer intressant blir det, är de överens om.

De åker ofta runt på olika auktioner i trakten för att hitta nya saker att sälja i butiken.

–Vi har en blandning mellan föremål som är antika, retro och halvmoderna, förklarar Agneta.

De har redan hunnit få en känsla för vad som säljer eller inte.

–Exempelvis är flaskor från 50- och 60-talet och möbler i teak och ek väldigt populärt just nu, säger Urban.

Svårt värdera

Under vinterhalvåret lägger de mycket tid på att köpa och prisstätta föremål inför sommarens högsäsong. Något de tyckte var svårt i början var att värdera föremålen.

–Nu lägger vi mycket tid på att söka på internet och konsultera vänner i branschen som vet vad de talar om, säger Urban.

–Ibland händer det att vi sätter ett pris och att kunder som vet vad de verkligen är värda säger till oss att vi borde höja priset, säger Agneta.

–Och ibland händer det motsatta, att de köper ett föremål billigt och när de står i dörren vänder de sig om och tackar för att vi lät dem göra ett bra fynd, säger Urban och fortsätter avslutningsvis.

–Men då tycker vi mest det är kul att kunna glädja någon.

  • Anna Leijon