25 okt 2015 09:00

25 okt 2015 14:10

Hjultider för däckhandlare Otter

Dubb eller odubbat?

Det är den eviga frågan för alla bilister som ska köpa nya däck inför vinterhalvåret.

– 65 procent av mina kunder väljer dubbdäck men på saltade landsvägar klarar man sig bra med odubbat, säger däckhandlaren Stefan Otter.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Fälgar och däck i olika dimensioner står inplastade eller uppställda i kartonger på höga pallar utanför verkstaden när vi besöker en av Skövdes få renodlade däckhandlare.

Stefan Otter är ett känt ansikte i branschen efter sina 14 år i dåvarande Uno-X-verkstaden på Mariestadsvägen. Efter en mellanlandning på Vianor driver Otter sedan sex år tillbaka egna företaget Däck-Fälg i Skövde AB på Hasslumsvägen.

– Jag gillar att göra affärer, träffa kunder, tjöta lite och skapa kontakter. Farsan var också handlare och min bror är säljare, så det är något vi har med oss i familjen, säger han.

Fullt upp

Just nu är det rusning i däckverkstaden. I två veckor har telefonen ringt konstant och när inte kunderna kommer och går i rask takt ska däck och fälgar ska packas upp, sorteras och monteras ihop. Varje morgon kommer lastbilar med nya kollin som ska in i verkstaden.

– I år har vi otroligt mycket att göra. Vi har i och för sig alltid som mest hektiskt på hösten, men när det börjar bli kallare ökar det direkt. Är det frost på morgonen vet man att telefonen går varm hela dagen, säger Stefan Otter som normalt har två anställda i företaget.

Under högsäsongen tar man in extrapersonal för att klara anstormningen.

– Vi säljer 4 000 vinterdäck under den här perioden, och många av dessa är kompletta hjul där vi ska montera däck och fälg innan de hamnar på kundens bil.

Medvetna kunder

Trenden med snygga aluminiumfälgar även på vinterdäcken är något som ökar i takt med att allt fler nya bilar rullar på vägarna. Överlag tycker Stefan Otter att kundernas medvetenhet om bra och säkra däck har ökat på senare tid.

– De allra flesta är beredda att lägga några extra kronor på ett riktigt bra vinterdäck. Samtidigt vill ju även jag att kunden ska känna sig trygg med sitt köp, och därför saluför vi nästan enbart välkända märkes- och kvalitetsdäck som både jag och kunden kan lita på, säger Otter.

Varning!

Annars är just däckmarknaden full av fallgropar när det gäller vinterdäck, menar Otter som höjer särskilt varningsflagg för Kina-tillverkade däck som inte är anpassade för nordiska väderförhållanden.

Kör man mycket på is och snö ska man också vara försiktig med europeiska friktionsdäck (odubbat) som har egenskaper anpassade för blöta och milda vintervägar.

– De vägarna hittar man möjligtvis i Skåne och söderut men på våra breddgrader är nordiska friktionsdäck, som har en helt annan typ av sajpning, att föredra. Dessutom är det ingen större prisskillnad mellan dessa, förklarar Stefan Otter.

Fler väljer dubb

Så vad ska man då välja för vinterdäck till sin bil om man står i begrepp att byta?

Ett klassiskt dubbdäck eller ett nordiskt friktionsdäck?

Enligt Stefan Otter väljer 65 procent av kunderna som kommer till hans firma dubbdäck, även om odubbat vinner allt mer mark.

– Är kunden osäker brukar jag fråga vart de kör och vad som krävs för att de själva ska känna sig trygga. Tvärtom vad många andra brukar säga så anser jag att man har större nytta av dubbdäck inne i stan där det kan bli väldigt isigt och halt vid korsningar och utfarter. Kör man mycket på landsväg som saltas och plogas klarar man sig bra med odubbat, säger Otter.

Fälgar och däck i olika dimensioner står inplastade eller uppställda i kartonger på höga pallar utanför verkstaden när vi besöker en av Skövdes få renodlade däckhandlare.

Stefan Otter är ett känt ansikte i branschen efter sina 14 år i dåvarande Uno-X-verkstaden på Mariestadsvägen. Efter en mellanlandning på Vianor driver Otter sedan sex år tillbaka egna företaget Däck-Fälg i Skövde AB på Hasslumsvägen.

– Jag gillar att göra affärer, träffa kunder, tjöta lite och skapa kontakter. Farsan var också handlare och min bror är säljare, så det är något vi har med oss i familjen, säger han.

Fullt upp

Just nu är det rusning i däckverkstaden. I två veckor har telefonen ringt konstant och när inte kunderna kommer och går i rask takt ska däck och fälgar ska packas upp, sorteras och monteras ihop. Varje morgon kommer lastbilar med nya kollin som ska in i verkstaden.

– I år har vi otroligt mycket att göra. Vi har i och för sig alltid som mest hektiskt på hösten, men när det börjar bli kallare ökar det direkt. Är det frost på morgonen vet man att telefonen går varm hela dagen, säger Stefan Otter som normalt har två anställda i företaget.

Under högsäsongen tar man in extrapersonal för att klara anstormningen.

– Vi säljer 4 000 vinterdäck under den här perioden, och många av dessa är kompletta hjul där vi ska montera däck och fälg innan de hamnar på kundens bil.

Medvetna kunder

Trenden med snygga aluminiumfälgar även på vinterdäcken är något som ökar i takt med att allt fler nya bilar rullar på vägarna. Överlag tycker Stefan Otter att kundernas medvetenhet om bra och säkra däck har ökat på senare tid.

– De allra flesta är beredda att lägga några extra kronor på ett riktigt bra vinterdäck. Samtidigt vill ju även jag att kunden ska känna sig trygg med sitt köp, och därför saluför vi nästan enbart välkända märkes- och kvalitetsdäck som både jag och kunden kan lita på, säger Otter.

Varning!

Annars är just däckmarknaden full av fallgropar när det gäller vinterdäck, menar Otter som höjer särskilt varningsflagg för Kina-tillverkade däck som inte är anpassade för nordiska väderförhållanden.

Kör man mycket på is och snö ska man också vara försiktig med europeiska friktionsdäck (odubbat) som har egenskaper anpassade för blöta och milda vintervägar.

– De vägarna hittar man möjligtvis i Skåne och söderut men på våra breddgrader är nordiska friktionsdäck, som har en helt annan typ av sajpning, att föredra. Dessutom är det ingen större prisskillnad mellan dessa, förklarar Stefan Otter.

Fler väljer dubb

Så vad ska man då välja för vinterdäck till sin bil om man står i begrepp att byta?

Ett klassiskt dubbdäck eller ett nordiskt friktionsdäck?

Enligt Stefan Otter väljer 65 procent av kunderna som kommer till hans firma dubbdäck, även om odubbat vinner allt mer mark.

– Är kunden osäker brukar jag fråga vart de kör och vad som krävs för att de själva ska känna sig trygga. Tvärtom vad många andra brukar säga så anser jag att man har större nytta av dubbdäck inne i stan där det kan bli väldigt isigt och halt vid korsningar och utfarter. Kör man mycket på landsväg som saltas och plogas klarar man sig bra med odubbat, säger Otter.

Vinterdäckslagen

Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Dubbdäck 1 oktober–15 april:

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Källa: Transportstyrelsen