25 okt 2015 06:00

25 okt 2015 06:00

Volvo satsar på elbilar

Framtida laddhybrider får bensinmotorer

Att dieselbilens tid är utmätt bekräftas av Volvo Cars satsning på elbilar och laddhybrider. Inom fyra år ska samtliga modeller, bland annat nya XC40,finnas som laddhybrider med bensin- och eldrift.

– Det är rätt strategi, säger fordonsforskaren Mikael Wickelgren.

Nya Volvo XC90 säljs i dag som laddhybrid med bensinmotor och elmotor men annars har Volvos övriga supermiljöbilar (V60) laddhybridteknik med dieselmotor.

Framöver ska samtliga Volvomodeller efter hand erbjudas som laddhybrider (plug-in) med bensinmotor.

– Det finns en global marknad för bensindrift. Dieselbilar går bara att sälja i Europa, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.

Ny XC40

Som SLA tidigare skrivit om utvecklar Volvo Cars även en trecylindrig motor som kommer att ”elektrifieras” till kommande mindre bilmodeller i främst 40-serien där en helt ny modell väntas, men troligen även 60-serien.

Till skillnad mot XC90 där elmotorn sitter på bakaxeln kommer de framtida mindre laddhybriderna att ha elmotorn monterad direkt i anslutning till de trecylindriga bensinmotorernas motorblock. Enligt tidningen Auto motor och sport ska Volvo ha bekräftat att den kommande nya modellen XC40 (2017) kommer att få laddhybridteknik med en trecylindrig motor på 180 hästkrafter och en elmotor på 75 hästkrafter.

Elbil under 2019

Senast under 2019 ska bolaget även presentera en eldriven bilmodell som man ska kunna köra minst 50 mil med på en laddning, vilket tyder på att det finns batterier inom en snar framtid med betydligt högre kapacitet än tidigare.

– Tiden har kommit när elbilar slutar vara en nischteknologi och blir mainstream, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Mikael Wickelgren som forskar inom fordonsindustrin vid Högskolan i Skövde, säger till SLA att Volvo, precis som alla andra tillverkare, måste vara med på ”el-tåget” för att vara redo om stora marknader plötsligt ändrar villkoren för den fossildrivna bilindustrin.

– Tidigare har biltillverkare kunnat välja bort el- och laddhybridsatsningar men den tiden är förbi. Det finns städer i Kina där man aldrig kan se solnedgången eller en blå himmel på grund av alla utsläpp. Om Kina plötsligt säger att man förbjuder alla fossildrivna bilar gäller det att vara redo.

Nya Volvo XC90 säljs i dag som laddhybrid med bensinmotor och elmotor men annars har Volvos övriga supermiljöbilar (V60) laddhybridteknik med dieselmotor.

Framöver ska samtliga Volvomodeller efter hand erbjudas som laddhybrider (plug-in) med bensinmotor.

– Det finns en global marknad för bensindrift. Dieselbilar går bara att sälja i Europa, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.

Ny XC40

Som SLA tidigare skrivit om utvecklar Volvo Cars även en trecylindrig motor som kommer att ”elektrifieras” till kommande mindre bilmodeller i främst 40-serien där en helt ny modell väntas, men troligen även 60-serien.

Till skillnad mot XC90 där elmotorn sitter på bakaxeln kommer de framtida mindre laddhybriderna att ha elmotorn monterad direkt i anslutning till de trecylindriga bensinmotorernas motorblock. Enligt tidningen Auto motor och sport ska Volvo ha bekräftat att den kommande nya modellen XC40 (2017) kommer att få laddhybridteknik med en trecylindrig motor på 180 hästkrafter och en elmotor på 75 hästkrafter.

Elbil under 2019

Senast under 2019 ska bolaget även presentera en eldriven bilmodell som man ska kunna köra minst 50 mil med på en laddning, vilket tyder på att det finns batterier inom en snar framtid med betydligt högre kapacitet än tidigare.

– Tiden har kommit när elbilar slutar vara en nischteknologi och blir mainstream, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Mikael Wickelgren som forskar inom fordonsindustrin vid Högskolan i Skövde, säger till SLA att Volvo, precis som alla andra tillverkare, måste vara med på ”el-tåget” för att vara redo om stora marknader plötsligt ändrar villkoren för den fossildrivna bilindustrin.

– Tidigare har biltillverkare kunnat välja bort el- och laddhybridsatsningar men den tiden är förbi. Det finns städer i Kina där man aldrig kan se solnedgången eller en blå himmel på grund av alla utsläpp. Om Kina plötsligt säger att man förbjuder alla fossildrivna bilar gäller det att vara redo.