29 okt 2015 06:00

29 okt 2015 06:00

Visar upp Vallevägen

TURISM: Natur och kokkonst i ny bok

Lokalproducerad mat, lokalproducerad konst och lokala turistmål, allt i en lokalproducerad bok. Det är konceptet för föreningen Vallevägens nya bok Vallevägens kokkonst. Under festliga former med snittar och bubbel var det premiär för boken.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

För ungefär ett och ett halvt år sedan fick Margaretha Fredrikson idén till att skapa en bok för att marknadsföra Vallevägen som turistmål. Tillsammans med alla medlemmar i föreningen Vallevägen - världens vackraste har nu boken Vallevägens kokkonst skapats. Under onsdagen var det premiär i stadsbiblioteket under festliga former. Givetvis bjöds det på smakprov på den mat som går att hitta längs vägen.

Locka fler

Boken innehåller både bilder, recept och texter.

– Sedan tidigare så ger vi ju ut en gemensam broschyr med olika besöksmål längs Vallevägen, men det var ju inget vi kunde sälja, säger Maria Cidh som är en av de som varit med och bidragit till boken.

– Därför ville vi göra det här projektet för att locka fler besökare, tillägger hon.

Dubbelbemärkelse

Det är medlemmarna som till stor del har skapat boken själva genom att ta bilder och skriva om sina olika verksamheter.

– Våra medlemmar skapar ju både mat och konst så då gjorde vi en kombination av de här två områdena och kom på namnet kokkonst, så det blir konst i dubbelbemärkelse, så att säga, skämtar Maria.

Lokalt tryckt

Dessutom visar boken upp den natur som omger Vallevägen i all sin prakt när vårens knoppar brister. För att ytterligare förstärka känslan av att vara lokalproducerad är även själva boken framtagen i Skaraborg.

– Den är tryckt på ett tryckeri i Lerdala, bunden med linnetrådar från Falköping och hopbunden på ett bokbinderi i Tidaholm.

– Vi tycker att det är viktigt att värna om det lokala på alla sätt och behålla så mycket som möjligt i Sverige, även om det blir någon krona dyrare, menar Maria.

Annat sätt

Maria Cidh tycker det har varit väldigt roligt att arbeta med boken eftersom hon menar att hon fått lära känna medlemmarna på ett annat sätt.

– De har fått berätta sin historia kring sin verksamhet och sig själva på ett sätt som jag inte hört det tidigare och det har varit väldigt kul, säger hon.

Föreningen är mycket stolt att nu kunna visa upp den färdiga produkten, som de arbetat med i ett och ett halvt år.

För ungefär ett och ett halvt år sedan fick Margaretha Fredrikson idén till att skapa en bok för att marknadsföra Vallevägen som turistmål. Tillsammans med alla medlemmar i föreningen Vallevägen - världens vackraste har nu boken Vallevägens kokkonst skapats. Under onsdagen var det premiär i stadsbiblioteket under festliga former. Givetvis bjöds det på smakprov på den mat som går att hitta längs vägen.

Locka fler

Boken innehåller både bilder, recept och texter.

– Sedan tidigare så ger vi ju ut en gemensam broschyr med olika besöksmål längs Vallevägen, men det var ju inget vi kunde sälja, säger Maria Cidh som är en av de som varit med och bidragit till boken.

– Därför ville vi göra det här projektet för att locka fler besökare, tillägger hon.

Dubbelbemärkelse

Det är medlemmarna som till stor del har skapat boken själva genom att ta bilder och skriva om sina olika verksamheter.

– Våra medlemmar skapar ju både mat och konst så då gjorde vi en kombination av de här två områdena och kom på namnet kokkonst, så det blir konst i dubbelbemärkelse, så att säga, skämtar Maria.

Lokalt tryckt

Dessutom visar boken upp den natur som omger Vallevägen i all sin prakt när vårens knoppar brister. För att ytterligare förstärka känslan av att vara lokalproducerad är även själva boken framtagen i Skaraborg.

– Den är tryckt på ett tryckeri i Lerdala, bunden med linnetrådar från Falköping och hopbunden på ett bokbinderi i Tidaholm.

– Vi tycker att det är viktigt att värna om det lokala på alla sätt och behålla så mycket som möjligt i Sverige, även om det blir någon krona dyrare, menar Maria.

Annat sätt

Maria Cidh tycker det har varit väldigt roligt att arbeta med boken eftersom hon menar att hon fått lära känna medlemmarna på ett annat sätt.

– De har fått berätta sin historia kring sin verksamhet och sig själva på ett sätt som jag inte hört det tidigare och det har varit väldigt kul, säger hon.

Föreningen är mycket stolt att nu kunna visa upp den färdiga produkten, som de arbetat med i ett och ett halvt år.

  • Anna Leijon