02 nov 2015 17:00

02 nov 2015 17:52

Elever får prova på att bygga spel

Högskolan och IT-gymnasiet i Skövde i samarbetsprojekt

Gymnasieelever ifrån IT-gymnasiet i Skövde provar tillsammans med studenter från Högskolan i Skövde på att bygga arkadmaskiner under två veckor med start på måndagen.
– Det här är väldigt betydelsefullt för eleverna, säger Stefan Folkesson som är lärare på IT-gymnasiet i Skövde.

Under en tvåveckorsperiod med start under måndagen kommer elever från IT-gymnasiet tillsammans med studenter från Högskolan i Skövde testa att bygga arkadmaskiner.

Arkadspel är ett datorspel i en spelautomat eller ett elektromekaniskt spel såsom flipperspel.

Det hela genomförs under ett Hackathon i GSP Makerspace i Gothia Science Park.

Ett hackathon är ett evenemang där programmerare träffas för att programmera och inspireras av varandras färdigheter i att skriva kod.

– Syftet för eleverna är att känna av vad de kan, säger Stefan Folkesson som är lärare på IT-gymnasiet i Skövde.

Hur betydelsefullt är det här projektet?

– Det är jättebetydelsefullt. Det här är ett av alla sätt som vi får kontakt med omgivningen och kan visa våra elever vad som finns där ute och även visa omgivning vilka vi är. Det är definitivt jätteviktigt.

Vad betyder det här för eleverna?

– Det här är ju verkligheten och då vet de vad som väntar dom i framtiden.

Ett 30-tal ungdomar i årskurs 3 ifrån IT-gymnasiet lyssnade under måndagsförmiddagen på en föreläsning av Marcus Toftedahl från Högskolan i Skövde om arkadspel.

I slutet av nästa vecka är det avslutning för projektet och då visar eleverna upp vad de har skapat för nära och bekanta.

Under en tvåveckorsperiod med start under måndagen kommer elever från IT-gymnasiet tillsammans med studenter från Högskolan i Skövde testa att bygga arkadmaskiner.

Arkadspel är ett datorspel i en spelautomat eller ett elektromekaniskt spel såsom flipperspel.

Det hela genomförs under ett Hackathon i GSP Makerspace i Gothia Science Park.

Ett hackathon är ett evenemang där programmerare träffas för att programmera och inspireras av varandras färdigheter i att skriva kod.

– Syftet för eleverna är att känna av vad de kan, säger Stefan Folkesson som är lärare på IT-gymnasiet i Skövde.

Hur betydelsefullt är det här projektet?

– Det är jättebetydelsefullt. Det här är ett av alla sätt som vi får kontakt med omgivningen och kan visa våra elever vad som finns där ute och även visa omgivning vilka vi är. Det är definitivt jätteviktigt.

Vad betyder det här för eleverna?

– Det här är ju verkligheten och då vet de vad som väntar dom i framtiden.

Ett 30-tal ungdomar i årskurs 3 ifrån IT-gymnasiet lyssnade under måndagsförmiddagen på en föreläsning av Marcus Toftedahl från Högskolan i Skövde om arkadspel.

I slutet av nästa vecka är det avslutning för projektet och då visar eleverna upp vad de har skapat för nära och bekanta.