04 nov 2015 08:00

04 nov 2015 08:00

Spelet där du är redaktör

Vinkla nyheter i The Westport Independent

I spelet The Westport Independent är man redaktör på en av de sista självständiga tidningarna och kan bestämma vad folket ska få läsa. Vinkla artiklar helt enkelt.
– Vi skapade inte spelet för att förändra världen. Men det skulle vara häftigt om folk skulle bli lite mer källkritiska och kunde se hur man kan vinkla saker, säger Pontus Lundén från Skövdeföretaget Double Zero One Zero.

Double Zero One Zero är i sluttampen av produktionen av sitt spel The Westport Independent. Det är det tredje kommersiella spelet som Skövdeföretaget, som finns på inkubatorn på Växthuset, försöker göra.

– De andra två var inte bra, så vi började om och gjorde ett nytt, säger Pontus Lundén.

Han driver företaget tillsammans med Kristian Brodal. Båda har gått dataspelsutvecklingsprogrammet på Högskolan i Skövde med inriktning musik respektive programmering. De har också hjälp av frilansaren Chris Albin som läst gamewriting.

Två idéer

Idén till spelet kommer från två ställen. Det ena var spelet Papers, please där man är immigrationsinspektör vid gränskontrollen till den fiktiva kommuniststaten Arstotzka. Det andra stället var ett speljam där man gör ett spel på kort tid.

– Temat var Beneath the surface. Vi ville inte göra ett spel om dyka eller gräva som alla andra gjorde, så det slutade med att vi gjorde The Westport Independent.

En censursimulator

I april förra året satte de i gång och i juni samma år började de jobba heltid med spelet.

– Det är en censursimulator. Man är en redaktör på en av de sista självständiga tidningarna i landet och det här landet är i princip på gränsen till revolution. Det finns rebeller och en regering som bara fortsätter att kasta skit på varandra. I mitten av kaoset av konflikten så har du folket som tittar mot dig, media, för att få en förståelse för vad som händer. Vad är rätt och vad är fel.

Redaktören ger folket den information som den tycker att folket ska få. Inte nödvändigtvis den information det borde höra.

– Spelet har artiklar som är uppdelade i paragrafer och varje paragraf har en viss information. Genom att plocka bort den så ändrar du hur artikeln uppfattas. Du vinklar artiklarna helt enkelt.

Spelet påverkas

Rebellerna och regeringen sitter och vakar över redaktören, så gör den något dumt så ...

– Du försöker påverka folks åsikter utan att det märks. Spelet påverkas beroende på vad man väljer att skriva eller inte.

Någon djupare mening med spelet finns det egentligen inte enligt Pontus Lundén.

– Vi skapade inte spelet för att vi ska förändra världen. Det var ett intressant spelkoncept. Men det skulle vara häftigt om folk skulle bli lite mer källkritiska och kunde se hur man kan vinkla saker.

När spelet släpps är inte klart än. En alfaversion av spelet finns att testa på Double Zero One Zeros hemsida.

Double Zero One Zero är i sluttampen av produktionen av sitt spel The Westport Independent. Det är det tredje kommersiella spelet som Skövdeföretaget, som finns på inkubatorn på Växthuset, försöker göra.

– De andra två var inte bra, så vi började om och gjorde ett nytt, säger Pontus Lundén.

Han driver företaget tillsammans med Kristian Brodal. Båda har gått dataspelsutvecklingsprogrammet på Högskolan i Skövde med inriktning musik respektive programmering. De har också hjälp av frilansaren Chris Albin som läst gamewriting.

Två idéer

Idén till spelet kommer från två ställen. Det ena var spelet Papers, please där man är immigrationsinspektör vid gränskontrollen till den fiktiva kommuniststaten Arstotzka. Det andra stället var ett speljam där man gör ett spel på kort tid.

– Temat var Beneath the surface. Vi ville inte göra ett spel om dyka eller gräva som alla andra gjorde, så det slutade med att vi gjorde The Westport Independent.

En censursimulator

I april förra året satte de i gång och i juni samma år började de jobba heltid med spelet.

– Det är en censursimulator. Man är en redaktör på en av de sista självständiga tidningarna i landet och det här landet är i princip på gränsen till revolution. Det finns rebeller och en regering som bara fortsätter att kasta skit på varandra. I mitten av kaoset av konflikten så har du folket som tittar mot dig, media, för att få en förståelse för vad som händer. Vad är rätt och vad är fel.

Redaktören ger folket den information som den tycker att folket ska få. Inte nödvändigtvis den information det borde höra.

– Spelet har artiklar som är uppdelade i paragrafer och varje paragraf har en viss information. Genom att plocka bort den så ändrar du hur artikeln uppfattas. Du vinklar artiklarna helt enkelt.

Spelet påverkas

Rebellerna och regeringen sitter och vakar över redaktören, så gör den något dumt så ...

– Du försöker påverka folks åsikter utan att det märks. Spelet påverkas beroende på vad man väljer att skriva eller inte.

Någon djupare mening med spelet finns det egentligen inte enligt Pontus Lundén.

– Vi skapade inte spelet för att vi ska förändra världen. Det var ett intressant spelkoncept. Men det skulle vara häftigt om folk skulle bli lite mer källkritiska och kunde se hur man kan vinkla saker.

När spelet släpps är inte klart än. En alfaversion av spelet finns att testa på Double Zero One Zeros hemsida.