08 nov 2015 12:00

11 nov 2015 10:04

Ungt bolag går mot strömmen

Att bara bryta normer är inte tillräckligt. På den nybildade spelstudion Mostly Harmless Games siktar de högre än så.
-Vi är gärna trendsättare, säger Alexander Milton, vd.

Senaste tillskottet på Gothia Science Park är en ung spelstudio med höga målsättningar. Till våren släpper de sitt första spel, Funklift.

-Det är ett partyspel för en till fyra personer där man tävlar med eller emot varandra. Deltagarna samlar poäng genom att leverera gods med en truck i ett lager. Vi försöker hålla det simpelt, berättar Alexander Milton, vd.

Spelkonceptet fokuserar på samspel och interaktion. Idén påminner om gamla tiders spel.

-Förr handlade det mer om att göra något tillsammans. Vi vill återgå till den klassiska gemenskapskänslan fast med modern teknik och på så sätt kombinera det bästa av två världar, förklarar Alexander.

Enkelhet

3D- grafiker Ossian Lundqvist jobbar med spelets specialeffekter. Han tror på den till synes enkla tanken att ha kul tillsammans.

-Det känns som ett roligt spel att sitta med när man har folk hemma. Det finns mycket knäppa saker man kan göra med gaffeltruckar, uttrycker han.

Självförtroende

Alla medarbetare i Mostly Harmless Games är fortfarande studenter. I samband med det kommande släppet av Funklift planerar de att bilda ett gemensamt bolag med inriktning mot lättsamma spel.

-Vår målgrupp är personer som vill ha partyspel där man inte behöver engagera sig för mycket. Det skall vara underhållande och snabbt, menar Alexander.

Arbetslaget är unga men erfarna. De tror på sitt koncept och vägrar följa strömmen utifrån dagsaktuella trender.

-Vi ser på normer som något vi vill krossa, vem som helst kan klona idéer. Vårt bolag skall köra sitt eget race och leva upp till våra påståenden. Produkten skall prata högt, understryker Alexander.

Senaste tillskottet på Gothia Science Park är en ung spelstudio med höga målsättningar. Till våren släpper de sitt första spel, Funklift.

-Det är ett partyspel för en till fyra personer där man tävlar med eller emot varandra. Deltagarna samlar poäng genom att leverera gods med en truck i ett lager. Vi försöker hålla det simpelt, berättar Alexander Milton, vd.

Spelkonceptet fokuserar på samspel och interaktion. Idén påminner om gamla tiders spel.

-Förr handlade det mer om att göra något tillsammans. Vi vill återgå till den klassiska gemenskapskänslan fast med modern teknik och på så sätt kombinera det bästa av två världar, förklarar Alexander.

Enkelhet

3D- grafiker Ossian Lundqvist jobbar med spelets specialeffekter. Han tror på den till synes enkla tanken att ha kul tillsammans.

-Det känns som ett roligt spel att sitta med när man har folk hemma. Det finns mycket knäppa saker man kan göra med gaffeltruckar, uttrycker han.

Självförtroende

Alla medarbetare i Mostly Harmless Games är fortfarande studenter. I samband med det kommande släppet av Funklift planerar de att bilda ett gemensamt bolag med inriktning mot lättsamma spel.

-Vår målgrupp är personer som vill ha partyspel där man inte behöver engagera sig för mycket. Det skall vara underhållande och snabbt, menar Alexander.

Arbetslaget är unga men erfarna. De tror på sitt koncept och vägrar följa strömmen utifrån dagsaktuella trender.

-Vi ser på normer som något vi vill krossa, vem som helst kan klona idéer. Vårt bolag skall köra sitt eget race och leva upp till våra påståenden. Produkten skall prata högt, understryker Alexander.

  • Frans Nilsson